IKEA fortsätter att växa i Sverige – investerar nu i sänkta priser

av Admin

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2023* uppgick till 19,2 miljarder kronor, en ökning med sju procent jämfört med föregående år. Nya butiksformat och flexibla serviceerbjudanden har lagt grunden för tillväxten och nu investerar IKEA Sverige i sänkta priser.

Emily Birkin, landschef IKEA Sverige.

Verksamhetsåret har präglats av inflation och ekonomisk osäkerhet. Efter flera års stark tillväxt för heminredningsmarknaden vände marknaden nedåt under verksamhetsåret. Trots det växer IKEA Sverige och tar marknadsandelar, både online och i varuhus. Detta tack vare en stark gemensam kraft från medarbetarna, vilket har bidragit till att öka försäljningen av bland annat heminredningsaccessoarer, möbler för sovrum och förvaringslösningar. Fortsatta investeringar i fysiska och digitala kundmöten och serviceerbjudanden ger också en stark tillväxt.

För att förbättra tillgängligheten har IKEA Sverige fortsatt att utveckla onlinehandel och digital service. Samtidigt görs investeringar i det fysiska kundmötet. Under året invigdes ett nytt varuhus i Kållered, Göteborg samt tre nya IKEA Planera och beställ i Täby, Skellefteå och Luleå. Där kan kunder tillsammans med heminredningsexperter från IKEA planera komplexa lösningar för kök, bad- och sovrum eller förvaring.

– I tider av ekonomisk osäkerhet är livet hemma viktigare än någonsin och vi möter idag våra kunder där de finns och när de önskar. När vi summerar året ser vi att IKEA Sverige överträffar marknaden och växer. Det visar att IKEA fortfarande i allra högsta grad är relevanta på den svenska marknaden och jag ser optimistiskt på framtiden, säger Emily Birkin, landschef IKEA Sverige.

Besök till varuhusen ökar

Under året har de fysiska besöken till varuhus och planeringsstudior ökat och uppgick till 35 miljoner besök. Antalet besökare online minskar sedan toppnoteringen under pandemin och det totala antalet besök ligger med drygt 164 miljoner kvar kring förra årets siffra. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19,5 procent av den totala försäljningen.

Under verksamhetsåret 2023 har – förutom en ökad försäljning av heminredningsprodukter – även maten på IKEA bidragit till en ökad försäljning. Under året var varannan såld produkt i Bistron plantbaserad.

IKEA sänker priserna

Det senaste året har varit utmanande både för människor och företag. IKEA har, liksom många andra företag, varit tvungna att höja priserna över tid. För att fortsätta att vara prisvärda gör IKEA Sverige en investering i att sänka priserna på närmare 500 produkter – ett viktigt steg för att fortsätta hjälpa människor att skapa en bättre vardag och ett bättre hem, oavsett plånbokens storlek.

– Nu ser vi en möjlighet att vända trenden med prishöjningar och ge tillbaka till våra kunder. Våra kunders favoritprodukter, som garderobssystemet PAX och bokhyllan BILLY, blir nu ännu mer prisvärda, säger Emily Birkin.

Stor potential för verksamhetsåret 2024

Under det kommande verksamhetsåret räknar IKEA Sverige med en fortsatt utmanande marknad som pressas av stigande inflation och ränta. Fortsatt ekonomisk osäkerhet gör att livet hemma blir viktigare än någonsin, när hemmet ska rymma drömmar och upplevelser som annars uppfylls i andra sammanhang.

– Det är då vi på IKEA är som bäst. IKEA har alltid stått på de många människornas sida och det fortsätter vi göra genom att möta våra kunder med prisvärda och hållbara produkter som förenklar livet för fler, säger Emily Birkin.

Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2023

  • Total försäljning: 19,2 miljarder SEK (jämfört med 18 miljarder SEK föregående år).
  • Totalt antal besök: 164 miljoner (jämfört med 172 miljoner föregående år)
  • Totalt antal fysiska besök: 35 miljoner (jämfört med 31 miljoner föregående år).
  • Fyra nya mötesplatser öppnade under året.
  • IKEA Second hand på Retuna nådde lönsamhet och butiken blir kvar till och med augusti 2025.
  • Nya IKEA Kållered öppnade i maj och är 42 000 kvadratmeter stort. Varuhuset är det mest energieffektiva varuhuset i Sverige. Tack vare bergvärme och solceller på taket är tanken att varuhuset ska producera mer el än det förbrukar för värme och kyla.
  • Fler väljer plantbaserat – varannan såld produkt i Bistron var plantbaserad, jämfört med var tredje föregående år.
  • Marknadsandelarna växte kraftig för erbjudande kring mat. Under året lanserades med framgång våfflor i fler varuhus, senast i Kållered.
  • 90 procent av transporterna i Sverige är idag fossilfria, i Stockholm och Göteborg är 100 procent av transporterna fossilfria.
  • Satsningen på 700 nya laddpunkter för elbilar, varav 280 snabbladdande, som installeras i anslutning till de svenska IKEA varuhusen i samarbete med laddoperatören Recharge fortskrider. Arbetet med att installera laddarna påbörjades under våren 2023 och majoriteten planeras vara i drift under 2024.

Inter IKEA Systems B.V., ägare till IKEA Konceptet och global franchisegivare för IKEA, presenterade idag en total försäljning för de 12 olika franchisetagarna som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA. Försäljningen under verksamhetsår 2023 uppgick till 47,6 miljarder euro, jämfört med förra verksamhetsårets 44,6 miljarder euro. Den största franchisetagaren, Ingka koncernen, som IKEA Sverige är en del av, nådde en total försäljning på 41,7 miljarder euro – en ökning med 5,7 procent från förra årets 39,5 miljarder euro.

*1 september 2022 – 31 augusti 2023 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...