Simpson Strong-Tie välkomnar erfaren profil som ny nordisk försäljnings- och marknadschef

av Admin

Som ledande leverantör av byggbeslag och infästningsprodukter för bärande träkonstruktioner stärker Simpson Strong-Tie sin organisation med tillskottet av Jan Johansson, som ny nordisk försäljnings- och marknadschef. Jan Johanssons ankomst markerar början på en ny period för företagets tillväxtstrategi, där fokus kommer att ligga på att stärka befintliga produkter och etablera nya affärsområden genom innovativa tillvägagångssätt och ett starkt kundfokus.

Den 15 januari stärkte Simpson Strong-Tie sin organisation med tillskottet av Jan Johansson, som tar plats i företaget som ny nordisk försäljnings- och marknadschef. Fotorättigheter: Simpson Strong-Tie

Med över 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring tillför Jan Johansson stor kunskap och en stark ledarskapsförmåga till Simpson Strong-Tie. Under sin karriär har han arbetat inom en rad olika branscher, inklusive telekommunikation, produktion och logistik. Gemensamt för dem alla är att han alltid har strävat efter att arbeta med produkter som gör skillnad – och den passionen tar han med sig till Simpson Strong-Tie.

– Jag ser fram emot att bidra med mina erfarenheter i ett givande samarbete med Simpson Strong-Ties nuvarande team. Resan handlar inte bara om mig, utan det finns en rik historia både bland personalen och inom företagets väggar. Jag tror att det är i denna synergi mellan min kompetens och företagets arv som vi kan uppnå de mest betydelsefulla resultaten, berättar Jan Johansson.

Gör läxan först

Som ansvarig för hela den nordiska försäljningen av Simpson Strong-Ties produkter, inklusive varumärken som GBO Fastening i Sverige och S&P Reinforcement Nordic, står den nya försäljnings- och marknadschefen inför en stor uppgift. Jan Johansson har redan en tydlig strategi för hur målen ska omsättas i verkligheten – en strategi där kundernas roll kommer att vara avgörande.

Med en gedigen bakgrund inom kundengagemang och affärsutveckling betonar Jan Johansson vikten av noggrann förberedelse: ”Gör läxan först.” Att inkludera kunderna är i hans ögon A och O för beslutsprocessen – inte bara som en formell del, utan som en grundläggande del i utvecklingen av nya lösningar.

– Varje marknad är unik, precis som varje kund är unik. Vissa kunder delar liknande behov över gränserna medan andra går i olika riktningar. Genom att förstå vad kunderna vill ha och prioriterar kan vi lättare tillgodose behoven – och på så sätt blir det en gemensam tillväxtresa med kunden, säger Jan Johansson.

Men han fokuserar inte bara på kunderna. För Jan Johansson är det lika viktigt att varje medarbetare är rustad med vad han beskriver som den interna verktygslådan – en noggrant sammansatt kombination av färdigheter och insikter. Han är fast övertygad om att medan djup produktkännedom kan ta medarbetarna långt, är det särskilt deras kontinuerliga professionella utveckling som skapar grunden för enastående resultat.

”Vi ska sälja de jordgubbar vi redan har”

Även om det kan vara frestande för en ny medarbetare att dra i gång massor av nya initiativ, är Jan Johanssons inställning tydlig: ”Värna om och stärk det vi redan har.” Enligt honom finns den verkliga framgången också i att utveckla och förbättra befintliga varumärken och produkter, istället för att jaga nya projekt.

– Vårt uppdrag är att värna om de jordgubbar vi redan har – här talar jag om vår lojala kundbas och de väletablerade varumärken som har tjänat oss troget. Men precis som en skicklig trädgårdsmästare måste vi också ha ett vakande öga på framtiden. Det innebär en strategisk balans där vi effektivt upprätthåller vår nuvarande försäljning samtidigt som vi förbereder marken för de ’nya jordgubbarna’ – alltså våra kommande produkter, avslutar Jan Johansson.

Jan Johansson hade sin första dag hos Simpson Strong-Tie den 15 januari där han officiellt tillträdde som ny försäljnings- och marknadschef för Norden. Han är redo att rulla upp ärmarna och ge sig in i den spännande framtid som väntar hos Simpson Strong-Tie.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...