Branscherna som är bäst och sämst på att informera om återvinningsbara produkter

av Admin

Tre av fyra svenska konsumenter anser att det är viktigt att tillverkare använder
återvunnet material i sina produkter. Det visar Stena Recyclings nya rapport Circular
Voice, en del av samarbetsarenan Circular Initiative. I rapporten framgår att en del
branscher – däribland bilbranschen – kan bli bättre på att informera konsumenterna om
sina varors återvinningsbarhet.

Stena Recycling har för andra året i rad frågat 5 000 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Sverige,
Norge, Danmark, Finland och Polen om frågor som rör hållbarhet och återvinning. Bland annat
om hur olika industrier lyckas – eller misslyckas – med att dela information om produkters
återvinningsbarhet.

Klädbranschen är en av flera branscher vars hållbarhetsarbete ofta bevakas hårt och kritiskt.
Ändå svarar många svenska konsumenter att modeindustrin är bra eller väldigt bra på att
informera om återvinningsbarheten. Bara livsmedelsindustrin lyckas bättre – med hela 63
procent positiva svar.

– Vi tror att alla branscher har någonting att lära av varandra. Livsmedelsbranschen och
klädbranschen bör kunna inspirera andra om hur man kan arbeta för att nå fram till
konsumenterna, säger Anna Sundell, Head of Sustainability & Communications på Stena
Recycling Sverige.

Topplistan över hur bra branscher är på att delge information om återvinningsbarhet hos sina
produkter (andel svenska konsumenter som svarar ”bra” eller ”väldigt bra”):
1. Livsmedel 63%
2. Kläder 45%
3. Elektronik 41%
4. Bilar 36%
5. Möbler 35%
6. Sportartiklar 31%

Om Circular Initiative:
I år var det femte gången Circular Inititative genomfördes. En arena som samlar nyskapande
ledare från industri, teknik, näringsliv, akademi och politik. Temat i år var Scaling Up, vilket
innebär att förverkliga djärva idéer och inleda produktionen av lovande prototyper. Enkelt
uttryckt: Dags att ta språnget in i loopen och göra cirkularitet till en lönsam affär. På scenen i år
syntes bland andra Investor AB, Electrolux, ABB, Alfa Laval, Vestas och Outokumpu som
delade med sig av sina lärdomar och utmaningar.

Om undersökningen:
5 064 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Norge, Sverige, Danmark, Finland och Polen har
deltagit i undersökningen som genomfördes av Origo Group i maj 2023. I Sverige deltog 1 011
konsumenter.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...