SBAB har nöjdast kunder för femte året i rad

av Admin

För femte året i rad har SBAB nöjdast kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som idag presenterar sin årliga fokusstudie om kundnöjdhet för bolån och fastighetslån.

När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 73,8 vilket är långt över branschsnittet på 65,5. För fastighetslån är det sjätte året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet med ett betyg på 73,5 vilket kan jämföras med branschsnittet på 68,7.

– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån. Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

I årets rapport pekar SKI på att frågor kopplade till förtroende blivit viktigare. En banks image och att de varit med länge i branschen har blivit viktigare vid val av leverantör. En annan parameter som har ökat handlar om huruvida man har varit kund sedan tidigare. Men det allra viktigaste vid valet är bra service och därefter kommer frågan kring räntor och avgifter.

– När en kund kontaktar oss får de alltid hjälp av en licensierad rådgivare, vilket garanterar en hög expertis och snabb handläggning. Vår ambition är att det ska vara tryggt och enkelt att vara kund hos oss, säger Mikael Inglander.

Enligt SKI utmärker sig SBAB för att det är enkelt att bli och vara kund i banken och för bra funktionalitet kring digitala tjänster. 

Om Svenskt Kvalitetsindex

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende undersökningsföretag som genomför kund- och medarbetarstudier.

Om undersökningen

Datainsamlingen från Svenskt Kvalitetsindex pågick under oktober och november 2023. Totalt samlades ca 5500 intervjuer in.

Läs mer om SKI:s Branschundersökning  här

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...