Den första elektriska kyltransporten från Mercedes-Benz Lastbilar rullar på Stockholms gator

av Admin

För att möta kraven på hållbara godstransporter i städer har KMP Kyl & Frys AB satt sin första elektriska kyl- och frysbil i trafik. Denna eActros 300 från Mercedes-Benz Lastbilar utgör ytterligare en milstolpe för nya tekniska framsteg inom omställningen.

Den nya lastbilen, såld av Bilia i Stockholm, överlämnades till KMP i januari i år. Fordonet är det första att kombinera Mercedes-Benz elektriska drivlineteknik med e-axel tillsammans med ett undermonterat kylaggregat i Sverige.

eActros lyckas på Stockholms gator för Martin & Servera

Nu kör den utsläppsfritt på Stockholms innerstadsgator och levererar kylda och frysta varor på uppdrag för Martin & Servera. Totalt blir sträckan ungefär 10 mil om dagen, inklusive cirka 40 stopp och 9 tons nyttolast som lastas på och av under de tre dagliga turerna.

– Att driftsätta en elektrisk lastbil med kylaggregat kräver lite extra träning och uppmärksamhet under arbetspasset, berättar Mehrab Radsham på KMP Kyl & Frys AB. Därför har vi valt att begränsa antalet fasta chaufförer till två. Förarna får daglig träning och blir snabbt duktiga, vilket bidrar till både ökad trivsel och stolthet. Erfarenheterna är att vår nya eActros erbjuder en mycket bra och driftsäker lösning, och nu utvärderar vi möjligheten att elektrifiera längre rutter framöver.

Mercedes-Benz Lastbilar har tidigare erfarenheter av elektriska kylbilar på den tyska marknaden. KMP Transports eActros 300 blir den första elektriska kylbilen från Mercedes-Benz i Sverige.

Installationen av kylaggregatet utfördes av Thermo King. Lastbilen är ett gott exempel på hur fordons- och aggregatsleverantörerna arbetar tillsammans för att skapa nya tekniska gränssnitt tillgängliga för framtidens gröna transporter.

– Med ett lyckat interface mellan kylaggregatet och fordonets elektriska kraftuttag öppnas en ny standard upp inom elektrifierade kyltransporter, berättar Anders Thyselius på Thermo King. Kylaggregatets eldrift på 400 volt motsvarar ca 5 – 6 kWh och demonstrerar inte bara energieffektivitet utan också den potentiella lönsamheten i att driva mer miljövänliga kyl- och frystransporter tack vare att aggregatet är i grunden konstruerat med elmotordrift. Aggregatets effekt är inte beroende av lastbilens fart, vilket lämpar sig mycket bra i trånga trafikförhållanden där man behöver köra långsamt.

Elektrifieringens framfart är beroende av att aktörer på marknaden vågar satsa på omställningen. Pär Hildestrand, eMobility Manager på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige, kommenterar:

– Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen av utsläppsfria leveranser inom segmentet. Martin & Servera är pionjärer i omställningsarbetet och vi är stolta och glada över att få vara med på resan tillsammans med Martin & Servera och KMP Kyl & Frys AB.

Håkan Ekmyr, transportchef på Martin & Servera Logistik, berättar om det gemensamma arbetet för att ställa om:

– Vi har ett gott samarbete med KMP sedan länge. Martin & Servera har under lång tid drivit utvecklingen mot fossilfria leveranser, och KMP har redan tidigare bidragit genom att ställa om till gasbilar. Vi ser positivt på att KMP nu satsar på ökad elektrifiering. Vi gör själva stora investeringar i elektrifiering för att nå 100 procent fossilfri distribution.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...