Kvinnliga bilförsäljare har svenskarnas tillit

av Admin

Bilförsäljning är en traditionellt mansdominerad bransch. En ny undersökning från Kamux visar dock att dubbelt så många svenskar litar mer på en kvinnlig bilförsäljare jämfört med en manlig.

Trots att utvecklingen går framåt är bilbranschen fortfarande starkt mansdominerad. Men nu framgår det att de företag som satsar mer på kvinnliga medarbetare kan vinna större förtroende hos kunderna. I Kamux nya undersökning som genomförts bland 1 000 svenska körkortsinnehavare uppger nämligen dubbelt så många svenskar att de känner större tillit till kvinnliga försäljare än manliga. Störst är skillnaden i åldersgrupperna 35–44 år, där hela 19 procent känner större förtroende för kvinnliga försäljare, att jämföra med fyra procent som känner större tillit för manliga försäljare. Totalt sett är det endast var tredje konsument som känner lika stort förtroende för alla bilförsäljare oavsett kön.

– Vår undersökning bekräftar att mångfald är av största vikt för att skapa en framgångsrik organisation. På Kamux är vi övertygade om att kvinnor har en given roll i branschen och vi arbetar därför aktivt för att rekrytera kvinnor till företaget
och att skapa en arbetsplats som är välkomnande för alla, oavsett kön, säger Malin Andersson, HR-chef på Kamux, Sverige.

I undersökningen framkommer det även att en majoritet av svenskarna, 57 procent, litar mer på företag än privatpersoner när de ska köpa bil samtidigt som 13 procent uppger att de litar lika mycket på privatpersoner som på företag.

– En ny bil är en stor investering och det är viktigt att tänka efter ordentligt innan köpet. Här har branschen ett viktigt pågående arbete för att vinna konsumenternas tillit och skapa trygghet genom hela affären, säger Linda Viktorin, marknadschef på Kamux, Sverige.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...