Svenska hushålls renoveringstrender

av Admin

Att vi svenskar älskar att renovera är ingen hemlighet. Trenden tog fart redan under 90 talets där tv program som “äntligen hemma” sägs ha haft stor effekt på många personers fokus på hemmet. Men trenden har inte falnat även om just det ovan nämna programmets popularitet har dalat. Här kommer lite färsk statistik om hur svensken tänker kring renoveringar av sina hem.

Artikeln är i samarbete med Hillceramic

Flest renoveringar görs idag i storstadsområdena av personer som är i medelåldern. Oftast boende i en villa som de inte nyligen flyttat till. Skälen till renoveringen uppges i mer än hälften av fallen bero på slitage. Den vanligaste renoveringen som genomför är tapetsering av väggar, tätt följt av ommålningar av väggar och andra mindre renoveringar såsom nya golv eller dörrar. Men bland de större projekten är det badrumsrenoveringar som är vanligast. När ett sådant större projekt skall påbörjas så är pris och utbudet avgörande för köparen. Vanligast är det att välja att köpa klinker och kakel för badrummet. Många köpare väljer att vända sig till fysiska butiker för att göra sina inköp, men liksom i det övriga samhället så ökar intresset för e-handeln. Materialvalet kan som bekant få avgörande konsekvenser för resultatet, men allt fler hantverkare börjar också erbjuda provkartor för påseende och att själva köpen sedan utförs via en e-handel.

Så vad bör man då som handlare och entreprenör ha i åtanke? Tvärtemot vad man många gånger kan få uppfattningen av så är de allra flesta nöjda med sina renoveringar. De mindre renoveringarna som många väljer att själva utföra rankar lika högt i nöjd kund -index som badrumsrenoveringar vilket mer troligt utförs på entreprenad. Minst nöjda var kunderna som renoverat yttertak. Det är värt att reflektera över skälen till detta. Är kundens möjlighet att fysiskt se renoveringen och därför lättare kunna förstå hantverkskunskaper en avgörande punkt som fler borde arbeta mer med?

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...