Sanningen om koffein

av Admin

“Jag är så trött, jag måste bara ha en kaffe först”. Ett uttryck som man inte alltför sällan hör i vårt kaffetörstiga land som tar plats nummer två som det mest kaffedrickande landet i världen, efter Finland. Ändå smakar det beskt och inte helt gott första gångerna vi dricker det, men man lär sig snabbt tycka om kaffesmaken. 

Kaffe är starkt beroendeframkallade vilket beror på koffeinet som har en påtaglig effekt på centrala nervsystemet i hjärnan. Koffein påverkar dopaminsystemet och ger en känsla av eufori som lyfter vår energi, piggar upp livet och skärper våra sinnen. Robin Malmström, PT, förklarar här kort hur det biologiskt fungerar i vår kropp när vi intar koffein.

Hur fungerar koffein?
Normalt så har vi molekylen ”Adenosin” i våra celler vars funktioner är att stimulera tröttheten, varva ner och göra oss lugna. När adenosinet binder till sina receptorer, sjunker blodtrycket och vi blir lugna och sömniga vilket gör att vi kan komma ner i varv när det är dags att vila.
Koffeinmolekylen är väldigt lik adenosinet i sin uppbyggnad vilket gör att koffein konkurrerar om exakt samma receptorer som adenosinet. Den stora skillanden är att koffeinet saknar förmågan att göra oss lugna och trötta och då istället blockerar adenosinet, som i sin tur inte kommer kunna fästa in på receptorerna, vilket leder till att vi kommer upp i varv och vi känner oss pigga.

Effekten
När koffeinet har bundit till receptorerna blockerar dom själva trötthetskänslorna, vilket ger en ”falsk pigghet”, fastän kroppen kanske egentligen är trött och behöver vila. Eftersom hjärnans trötthetskänslor är blockerade svarar kroppen i sin tur med att utsöndra Adrenalin och Kortisol (stresshormoner), vilket ökar hjärtfrekvensen och blodtrycket stiger och som i sin tur oss ännu piggar. Så sammanfattat är själva kicken av koffein en stressreaktion.

Centralstimmulerande effekt
Koffein har som sagt en kraftig effekt på centrala nervsystemet likt många droger och kan därför även vara beroendeframkallande. Många som försöker sluta eller dra ner på koffeinet upplever biverkningar såsom huvudvärk, extremt trötthet och även nedstämdhet.

Summering: Drick mindre men bättre
En rekommendation till dig som vet att du intar lite för mycket koffein varje dag och har svårt att klara dig utan, så är mera koffein inte lösningen. Minska därför koffeinintaget och satsa hellre på 1-2 koppar riktigt bra kaffe och håll det där. Eller varför inte satsa på koffeinfritt kaffe av klass?

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...