Öka värdet på hemmet inför försäljningen – med homestyling

av Admin

Det har blivit snarare regel än undantag att homestyla hemmet för att få maximalt betalt vid en försäljning. Men hur mycket ger en styling av bostaden egentligen? 

Artikeln är i samarbete med oscarclothilde.com

Våren är faktiskt ganska snart här och det innebär högsäsong för att sälja bostäder. Homestyling kan då komma ifråga för att göra bostaden mer attraktiv.

En Sifoundersökning tidigare i år visade att 65 procent av de tillfrågade tycker att de är dåliga på homestyling, men samtidigt tror nästan hälften (47 procent) att ett stylat hem skulle höja bostadens värde med minst 10 procent. Och med tanke på de sjunkande bostadspriserna i kombination med ett stort utbud, är det extra viktigt att tänka på hur hemmet ser ut vid visningen.

Homestyling innebär att en person eller ett företag gör en bostad snyggare inför en försäljning. Det handlar ofta om att de plockar bort överflödiga prylar så att bostaden ger ett städat och lugnt intryck, samt att man tillför snygga inredningsdetaljer som gör den mer hemtrevlig, lyxig och inbjudande. Det handlar ofta om att placera ut väl valda designmöbler och designdetaljer. Ibland kan det också behövas mer omfattande åtgärder som att måla om.

Det kan även innebära att spännande – och ibland konstiga – objekt tillförs för att skapa uppmärksamhet. Ett exempel på detta är klicksuccén på en lägenhet efter att den stylats med apelsiner i varenda rum. Lägenheten var från början oinredd och gav därför ett lite tråkigt intryck. Men istället för att flytta in en massa möbler placerades det apelsiner lite överallt, som på fönsterbrädorna och i handfaten. Lägenheten blev sedan lite extra populär.

Homestyling går att köpa som en tilläggstjänst hos mäklarna, för ofta är det inte mäklarna själva som utför tjänsten. De har istället företag kopplade till sig som är experter på området. Oftast är det du som bostadsförsäljare som bekostar tjänsten, men via mäklaren.

Värdet av homestyling

Gällande homestyling och dess värde finns det två aspekter. Dels såklart värdet för säljaren, men även värdet för mäklaren, då man har sett att erbjudande om homestyling är positivt för varumärket. Men tydligt är också att en väl genomförd styling både leder till att bostaden säljs snabbare, och till ett högre pris.

Något att fundera på är dock att det är ganska dyrt med homestyling, och det är nu på väg att bli så vanligt att det kanske snart betraktas som standard och isåfall kommer fortsätta vara en värdehöjare, eller om det snarare kommer att förväntas?

Mäklarna är dock överens om att homestyling höjer värdet på bostaden och snabbar upp försäljningen. Med två identiska objekt där det ena är stylat och det andra ostylat skulle det stylade objektet leda till både ökat intresse och högre pris.

Så påverkar det
Homestyling är en vetenskap. Det handlar om hur helheten – med allt från färger, material, golv och möblering – påverkar folk. Man köper ett hus som man trivs i, och därför gäller det att skapa en miljö som får spekulanterna att känna sig hemma och bli på gott humör.

Enligt undersökningar så lönar det sig att anlita professionell hjälp och värdet på bostaden ökar ofta med 20%. Men det går även att styla själv, och det viktigaste att tänka på då är att bostaden ska bli personlig, men inte dig personifierad utan snarare passa en bred massa spekulanter. De ska kunna se sig själva i bostaden.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...