Bara var tionde nöjd med bygghandlarnas information om ursprung

av Boxtoppen

Värt att notera är att boende i övriga Sverige, 13 procent, är mer nöjda med informationen om byggmaterials ursprung än boende i storstadsområdena, 8 procent.

– Att man är mer nöjd ute i landet kan möjligtvis bero på att man där får en annan kontakt med personalen i bygghandeln. Jag inbillar mig att det är lättare att komma igång med den typen av samtal när man har en mer personlig relation, säger Urban Johansson, vd för Bygma.

Undersökningen ställde även frågor kring hur det ser ut med betalningsviljan när man väger in miljö­aspekter som närproduktion och ursprungsmärkning: Hälften av svenskarna, 51 pro­cent, säger sig vara beredda att betala mer för närproducerat byggmaterial och ytterligare något fler, 59 procent, säger sig vara villiga att betala mer för byggmaterial som är framställt med mindre miljöpåverkan jämfört med billigare alternativ.

– Det här är naturligtvis information som vi tar till oss och ett viktigt spår att jobba vidare med, säger Urban Johansson.

Fakta om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av analysinstitutet YouGov. Under perioden 25-29 september 2013 har sammanlagt 1 012 CAWI-intervjuer genomförts med män och kvinnor, 25-74 år, som äger sin bostad och/eller äger ett fritidshus. Denna grupp utgörs av 69 procent av Sveriges befolkning. Läs mer om undersökningen på: www.bygma.se

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...