Norska byggföretag och kampen om kunderna

av Admin

Den nordiska byggmarknaden har gått starkt i ett antal år. Trots nedtrappningar under 2020 och 2021 lyckades både Norge och Sverige att öka sin tillväxt. Under 2022 har däremot förutsättningarna och trenden vänt för Sverige, men inte för Norge. Vårt grannland i väst går i stället emot strömmen och prognoserna pekar på en fortsatt tillväxt.

Artikeln är i samarbete med tvmatchen

Nyinvesteringar backar upp byggbranschen

I Norge har det gått bra för både små och stora byggföretag, oavsett om de är byggentreprenörer eller totalentreprenörer. De största verksamheterna från 2020 fortsatte att dominera. Här hittades bland annat Norconsult, Veidekke Entreprenør AS och Skanska Norge. 2021 ökade tillväxten med 1,2 procent och 2022 ser ut att bli ännu lite bättre.

Prognosen för året är att branschen kommer att öka sin tillväxt med 1,8 procent. Anledningen till detta är nya investeringar i landets olje- och gasproduktion. Skenande bränslepriser i Europa har även gett upphov till temporära skattelättnader som företagen kan utnyttja. Årets prognos följs av en längre framtidsprognos. Fram till 2026 förväntas byggbranschen att årligen växa 2,3 procent. Detta grundas på landets miljösatsningar i andra sektorer, bland annat transport och energi. Omvandlingen till en grön industri kommer att kräva nybyggnationer och renovering. 

Trots goda framtidsprognoser finns det vissa orosmoln. Inflationen är stark i Norge. Under årets första månader steg material- och byggkostnaderna med 11,7 procent. 

Ökad efterfrågan = ökad konkurrens

Trots stigande materialkostnader fortsätter efterfrågan på nybyggnationer och renoveringar. Det kommer både från den offentliga och privata sektorn. Likt andra branscher är det upp till varje byggföretag att marknadsföra sig till potentiella kunder. En portfölj med lyckade husbyggen och nöjda kunder är viktigt, men det räcker inte alltid för att nå ut till kunderna.

Byggföretag kan behöva se över sina affärsmodeller och eventuellt lägga till nya byggstenar för att öka sin synlighet. Här går det att söka efter inspiration i andra branscher. Inom handel- och spelsektorn använder många företag bonus- och rabattsystem. En livsmedelsbutik kan erbjuda mängdrabatt eller sänka priserna på specifika varor. Spelbolag utan licens använder välkomstbonusar för att attrahera spelare. Det finns så många bettingsajter som erbjuder bra odds, är användarvänliga och säkra. Bonusarna blir ett sätt att sticka ut och vara personlig. Spelsajten Hajper har till exempel valt att erbjuda nya spelare två olika välkomstbonusar. Spelare kan välja om deras Hajper bonus ska vara en oddsbonus eller casinobonus. 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...