E-handeln skapar nya behov i bostadsrättsföreningen

av Admin

E-handeln har vuxit de senaste åren och många väljer nu att handla
hemifrån i stället för i butik. Spring i trapphuset, paket som står i vägen och
utelämnade portkoder är bara några av e-handelns effekter. SBC tipsar nu
om hur föreningen kan underlätta inför årets julhandel.

Snart är det dags för Black Friday vilket sätter fart på årets julhandel. Pandemin har
påskyndat digitaliseringen och idag väljer många att handla på internet och få sina
leveranser hemskickade i stället för att gå till en fysisk butik. Det kan underlätta för den
som föredrar att beställa hemifrån i lugn och ro, men e-handeln påverkar också
bostadsrättsföreningar och de boende i fastigheten på olika sätt.

Ett stort flöde av leveranser innebär mycket spring i trapphusen, inte minst av obehöriga
personer som inte bor i fastigheten. För de som använder portkod, kan utelämnandet av
denna till obehöriga innebära en säkerhetsrisk. Porttelefon och digitala nyckellösningar
ger bättre säkerhet och kontroll över aktiviteten i porten. Dessutom kan man med
digitala nyckellösningar skicka tillfälliga nycklar till leveransbud och ta emot paket utan
att själv behöva vara hemma.

– För att alla ska känna sig trygga i föreningen är det viktigt att de som bor i fastigheten
ser till att obehöriga inte tar del av portkoden. Ett alternativ är givetvis att möta upp
leverantören vid entrén om det är möjligt. Föreningen har även ett ansvar att påminna
medlemmarna om risken, samt att byta ut koden med jämna mellanrum. Ett tips är att
installera en digital nyckellösning i entrén för att öka säkerheten och underlätta för
leveranserna, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning på SBC,
Sveriges BostadsrättsCentrum.

Egna leveransboxar utanför porten

E-handeln skapar även nya behov i form av plats för paketen som levereras. Att installera
egna leveransboxar i föreningen är en lösning som kan underlätta för både boende i
fastigheten och för de som levererar paketen. Dessutom gör det att man slipper
obehöriga i trappuppgången.

– Att leveranser hem till dörren har blivit så lättillgängligt är såklart positivt för den som
föredrar att handla hemifrån. Men det kan också skapa problem när paketen står i vägen,
särskilt för barnfamiljer med barnvagnar och för äldre som har svårare att ta sig fram.
Detta märks särskilt under stora shoppinghögtider som Black Friday och julhandeln. Med
leveransboxar utanför porten samlas alla leveranser på ett ställe och möjliggör en smidig
paketleverans för alla parter, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning
på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...