Svenska inredningsarkitekter bakom Studio Frantzén på Harrods

av Admin

I november öppnar stjärnkocken Björn Frantzéns nya restaurang, Studio Frantzén, på anrika
Harrods i London. Med lyxig och modern tolkning av skandinavisk design, samt unika
kombinationer av rustika och naturliga inslag, har svenska Joyn Studio skapat en unik miljö där
gästerna blir underhållna och en viktig del av upplevelsen.

Studio Frantzén är Björn Frantzéns senaste projekt. Den 28 november öppnas dörrarna till den två
våningar stora restaurangen, som fått ett eget specialbyggt utrymme i världens mest ikoniska
varuhus. Med ett nordiskt koncept och asiatiska influenser i både mat och inredning är det en av årets
mest omtalade restaurangöppningar.

– Storbritannien var länge mitt hem och London är en viktig stad för mig som jag är väldigt stolt över
att vara tillbaka i. Här måste man göra något speciellt för att sticka ut och det har verkligen Joyn
Studio skapat. Vi har stort förtroende för varandra och återigen har de överträffat mina förväntningar,
säger Björn Frantzén.

Guldstänk över maten
Precis som maten består inredningen av noga sammansatta texturer och upplevelser. Olika material
har tagits ur sina kontexter och satts i nya sammanhang för att skapa en välkomnande och bekväm
miljö där den skandinaviska kulturen gifter sig med den asiatiska.

– Vi nöp oss i armen när vi fick uppdraget. Harrods är en konventionell form av lyx och nu har Joyn
Studio fått äran att lära dem om skandinavisk sådan. Resultatet är utifrån våra värderingar om vad lyx
är, en kombination av idérikedom och unika kombinationer som blir personlig med sitt noggranna
utförande. Interiören ska vara guldstänk över maten, säger Ida Wanler, Creative Director Joyn Studio.

Restaurangens olika rum med olika stämningar skapar en unik restaurangupplevelse. Joyn Studio har
jobbat noga med planlösningen för att inredningen ska utgå från gästens rörelse genom lokalen.
Utöver det har ljus adderats liksom material och färgaccenter samt en rad konstnärliga uttryck.

– Designmässigt har vi velat skapa en värld där gästen kan gå helhjärtat in i upplevelsen fylld av
värme, nyfikenhet och humor blandat med elegans och flärd. Med skapande ur vårt eget ursprung
där vi låtit Norrlands skogar blandas med popkultur, tunnelbana och storstad gör vi gästen till både
skådespelare och betraktare på samma gång, säger Lisa Grape, Creative Director Joyn Studio.

Restaurangens koreografi
Studio Frantzén har 112 sittplatser, bar och takterrass. Gästens resa inleds i den
skogskapell-influerade receptionen, med inspiration hämtad från skandinaviska kyrkans detaljrika
väggar. Här rensas alla intryck från varuhuset tack vare det avskalade rummet där väggar och tak är
klädda i ljust, varmt trä. Stannar gästen kvar tillräckligt länge här kommer blicken röra sig upp mot
den specialdesignade kupolen med motiv från nordisk natur, illustrerad av Ragnar Persson.

Resan fortsätter in i den varma, glödande baren med glasvägg mot koppartak, innan nästa rum som
hämtat inspiration från japanska torg. På torget möts gästen av ett öppet kök, lyxiga bås med rotfaner
och grova kubbträsoffor med urgröpta sitsar mot den hantverksmässiga intarsiaväggen, illustrerad av
Emma Löfström. Väggen berättar historien om en förtrollad svensk skog som möter storstadens
urbana kultur. Det höga rummets silvertak och enorma ljuskrona, specialdesignad av Front Studio,
relaterar till Skandinaviens kärlek för stöpta ljus.

Vidare in i restaurangen möts gästen av den intima matsalen bestående av en kombination av starka
färger och konstverk som efterföljs av Mezzaninen, där gästerna blir åskådare i operabås som
bevittnar skådespelarna på torget. Här ger de klassiskt inspirerade hamrade metallamporna i
ljuslampetterna ett glittrande och vackert ljus. På takterrassen har Joyn Studio skapat en oas bland
takåsarna för avslappnat häng med panoramautsikt över London.

– Den unika gästupplevelsen har varit möjlig att skapa genom att vi tidigt i processen handplockat
svenska designers, konstnärer och illustratörer vilket resulterat i specialdesignade inredningsdetaljer.
Det är verkligen en mäktig känsla med så många svenskar involverade i hela upplevelsen från start till
mål, säger Helena Eliason, Creative Director Joyn Studio.

Om Harrods
Harrods började som grossist och tehandlare i östra London och öppnade sina dörrar 1834. Sedan
dess har det vuxit till att bli världens mest kända varuhus, känt för sitt oöverträffade utbud av
lyxvaror. Förutom exklusiva varumärken och otaliga avdelningar är en av Harrods mest kända
egenskaper dess oöverträffade service.

Om Frantzen Group
Frantzén Group är en samling restauranger, barer och gastronomiska upplevelser av Björn Frantzén,
etablerad i Sverige och internationellt. Koncernen har totalt sex Michelin-stjärnor med trestjärniga
Restaurang Frantzén rankad som nummer 25 på listan över de 50 bästa restaurangerna och
trestjärniga Zén i Singapore.

Om Joyn Studio
Joyn Studio är en inredningsarkitekt-studio med bas i Stockholm och uppdrag i hela världen.
Företaget bildades av tre kvinnor, Lisa Grape, Ida Wanler och Helena Eliason år 2016. Namnet är en
sammanslagning av ”Joy” och ”Join” som står för målsättningen att ha kul tillsammans. Joyn Studios
ambition är att sätta besökaren i stämning genom att skapa en känsla och en upplevelse som går att
försvinna in i.

I juli 2021 fick Joyn Studio uppdraget att rita den nya restaurangen åt Frantzén Group. Samarbetet
mellan Joyn Studio och Frantzén Group startade år 2012 och har sedan dess innefattat flera
restauranger, bland annat Michelinbelönade Frantzén i Stockholm och Zén i Singapore.

Arbetsgrupp:
Ida Wanler, Creative Director Joyn Studio.
Lisa Grape, Creative Director Joyn Studio.
Helena Eliason, Creative Director Joyn Studio.
Karl Råman, Handläggande arkitekt.
Sofie Johansson, Assisterande inredningsarkitekt.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...