Snart öppnar IKEA unikt varuhus i Mall of Scandinavia

av Admin

Nu närmar sig öppningsdagen för IKEA Sveriges nya satsning i Westfield Mall of Scandinavia och den 13 februari klockan 10.00 invigs varuhuset. Med sina 2500 kvadratmeter blir IKEA Mall of Scandinavia det första mindre varuhuset av den här typen som öppnar i Sverige. Öppningen är ännu ett steg i IKEA Sveriges satsning på att komma närmare fler stockholmare.

IKEA har funnits i Stockholm sedan 1965 då varuhuset i Kungens Kurva öppnade. Mycket har förändrats men en sak förblir densamma: hemmets betydelse. Under de senaste åren har IKEA Sverige öppnat och utforskat flera nya format, som IKEA i Gallerian och andra mindre format för planering och beställning av kök och förvaringslösningar. IKEA Sverige har som ambition att komma närmare befintliga och nya kunder och att öppna ett mindre varuhus i Westfield Mall of Scandinavia är nästa stora steg i vår Stockholmsresa.

– Vi vet att kunder idag vill möta oss på fler och nya sätt. Genom att lyssna på stockholmarnas behov och drömmar kan vi utforska nya format för att möta nya och befintliga kunder. Det första stora steget tog vi när vi öppnade IKEA i Gallerian sommaren 2022, sedan dess har vi investerat i att utveckla befintliga varuhus i Stockholm och nu tar vi nästa steg, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige.

Ett stort varuhus i litet format

Varuhuschef för IKEA i Mall of Scandinavia blir Lucas Lundqvist som har en lång karriär inom IKEA bakom sig. Han började på IKEA Barkarby 2006 som avdelningschef och kommer närmast från en roll som projektledare på samma varuhus.

– Vi jobbar för fullt med att få allt på plats inför öppningen och tillsammans med mina medarbetare ser jag fram emot att få börja välkomna kunder. Jag hoppas att man som besökare ska känna att vi skapat känslan av ett stort varuhus på en mindre yta. Det här varuhuset är verkligen något helt nytt, samtidigt som kunderna ska känna igen IKEA, säger Lucas Lundqvist, varuhuschef IKEA Mall of Scandinavia.

IKEA i Westfield Mall of Scandinavia blir det första varuhuset i sitt slag i Sverige och kommer att ha en yta på cirka 2500 kvadratmeter. Varuhuset ska erbjuda mycket av det som finns i ett traditionellt IKEA varuhus men i en mindre skala anpassat till ett köpcentrum. Det kommer att finnas flera tusen heminredningsprodukter att köpa med sig hem och hela sortimentet kan beställas till butiken eller med hemleverans. Dessutom kommer det att finnas inspiration och heminredningsexperter som med sin djupa kunskap om livet hemma kan hjälpa till med planering. I matväg kommer det att finnas ett litet men väl utvalt sortiment av klassiska rätter som köttbullar och plantbullar att köpa som främst takeaway men det kommer även att finnas ett fåtal sittplatser.

Stockholm är och kommer fortsatt att vara en viktig plats för IKEA Sverige och under de kommande åren kommer IKEA att fortsätta utveckla format och mötesplatser här.

IKEA i Westfield Mall of Scandinavia öppnar den 13 februari klockan 10.00.

Fakta om IKEA i Stockholm

IKEA öppnade sitt första varuhus i Stockholm 1965 i Kungens Kurva. Byggnaden har blivit ett landmärke. År 1993 öppnade varuhuset i Barkarby. Under de senaste åren har stora investeringar gjorts för att bygga om dessa båda varuhus.

2021 öppnade IKEA Planera och beställ i Bromma Blocks och i Sickla Köpkvarter. Två mindre enheter där kunder kan planera och beställa till exempel kök och förvaringslösningar. Dessa stängdes i maj 2024 för att möjliggöra nästa steg för expansionen i Stockholm.

2022 öppnade IKEA dörrarna till sitt 8000 kvadratmeter stora varuhus i Gallerian. Den nyaste enheten är IKEA Planera och beställ i Täby Centrum som öppnade 2023. Den 13 februari  öppnar ett nytt 2500 kvadratmeter stort varuhus i Westfield Mall of Scandinavia.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...