O’Learys växlar upp “eatertainment”-konceptet – och storsatsar på effektiv konvertering

av Admin

Nu storsatsar O’Learys och tar eatertainment – kombinationen av mat, sport, musik och sociala spel – till nästa nivå. Fokus framåt är på ett ännu mer levande och flexibelt koncept samt mer skalbara miljöer som kan förändras från dag till dag, eller till och med under en och samma kväll. Dessutom satsar man på att expandera och har gjort det enklare för fler att bli franchisetagare.

När kedjan nu satsar vidare på sitt eatertainment-koncept är det integrerade ytor som står i fokus – ytor där mat, dryck och sport möter musik och olika typer av sociala spel och aktiviteter. Det utvecklade konceptet går att genomföra i både stor och liten skala beroende på lokalstorlek och man satsar på centrala lägen.

“När vi nu satsar vidare på eatertainment tar vi avstamp i det sociala umgänget. Vi vill skapa mötesplatser som bjuder in till spontana besök som kan få bli långa, och som går att anpassa efter lokalers olika förutsättningar. Med denna vidareutveckling är vi övertygade om att vi kan få gästerna att vilja stanna så länge som möjligt, samtidigt som våra franchisetagare får flera intäktsmöjligheter och bättre förutsättningar till god lönsamhet i en annars hårt konkurrensutsatt bransch”, säger Kenneth Lorentzen, VD på O’Learys.

Trots att Corona slog hårt mot hela besöksnäringen fortsätter kedjan sin expansion i såväl Sverige som i Europa och andra delar av världen, där man ser att de eatertainment-konceptet har en nyckelroll framåt. Målet är 300 restauranger år 2025, jämfört med dagens 120. För att nå detta har man även gjort ett omfattande arbete för att förenkla konverteringsprocessen för restaurangägare som vill bli franchisetagare, där konverteringen går både snabbare och är mer kostnadseffektiv än tidigare. Syftet med att förenkla processen ligger också i linje med satsningen på att bygga mer hållbart.

“Vi har velat sänka trösklarna för potentiella framtida franchisetagare eller partners som vill bli en del av O’Learys, och det har vi också med råge lyckats göra. Med denna nya modell – som kräver betydligt mindre medel både ur ett ekonomiskt och ett hållbarhetsperspektiv – kan man som franchisetagare inte bara både komma igång snabbare, utan också få tillbaka sin investering mycket tidigare – inom bara två till tre år”, fortsätter Kenneth Lorentzen.

Redan nu har man kommit igång såväl med eatertainment- som konverteringssatsningen. I slutet av maj öppnade O’Learys en 3 000 m2 stor eatertainment-enhet i Linköping som trots Corona fått en flygande start. Den 1 oktober öppnade en ny, mindre (635 m2) O’Learys på Hötorget i Stockholm, som fått det utökade konceptet för sociala aktiviteter, spel och sport. O’Learys Hötorget är ett bra exempel på hur konceptet kan appliceras även i mindre lokaler och är dessutom en konvertering av en befintlig restaurang. Man har nyligen även öppnat nya enheter i Falun och i Trondheim, Norge och flera öppningar runtom i Europa är planerade. ​

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...