Transparenta projekt handlar ytterst om förtroende

av Admin

”Ibland känns det som att lämna in bilen på service – man bara hoppas att man får tillbaka den i ett fungerande stycke.”

Hotell-VD:n vi talar med berättar hur hon uppfattar att de byggföretag hon anlitat ligger ohjälpligt efter när det gäller kundkommunikation och att faktiskt få vad man beställt. Till saken hör att hon är en stor beställare av om- och tillbyggnader och dessutom en mycket erfaren sådan. Hon frågar sig varför just byggföretag saknar verktygen som gör att beställare kan se vad som sker i projekten och följa de tillägg och ändringar som ofrånkomligt dyker upp på vägen.

Just hotell- och konferensbranschen är bland de som drabbats hårdast av pandemin med företag som upplevt inkomsttapp på upp mot 90 procent. De som kan se över verksamheten och försöker rusta sig för en tillvaro efter covid. Den här hotell-vd:n berättar att deras ledningsgrupp har räknat på ett scenario där cirka 70–80 procent av beläggningen kommer tillbaka. Det som försvinner har att göra med uthyrning kopplat till möten och evenemang minskar till följd av den påskyndade digitalisering som pandemin skapat. Bland annat gäller det olika former av utbildning som kommer fortsätta ske online. Samtidigt har de fått förfrågningar om vad de kan erbjuda inom friskvård, som spa, utegym och padel.

Företagen inom hotell och konferensbranschen har mycket olika förutsättningar, bland annat beroende på var i landet de finns, vad de investerat i och deras fastighetskontrakt. Helt klart är ändå att många använde lågkonjunkturen till att tidigarelägga renoveringar och att bygga om för att anpassa verksamheten.

”Nu ska vi renovera i tre etapper och har begärt offert från ett större byggföretag. Vi frågar: Hur ska ni löpande redovisa arbetet? Men vi får inget egentligt svar.”

Vår hotell-VD skakar på huvudet. Hon har själv infört mängder med IT-system och digitala tjänster i sin egen verksamhet som gör att verksamheten kan styras bättre och ge underlag för affärsmässiga beslut. Hon kan inte förstå varför det skulle vara så svårt att göra samma sak för ett byggföretag. Samtidigt har hon ett ansvar gentemot sin styrelse att hålla koll på den investering som nu ska göras. Hennes lösning? Hon anlitar en projektledare i sin tur som får hålla dialogen med byggföretaget, begära och granska dokumentationen.

Jag tror personligen det är hög tid för byggföretag som inriktar sig på om- och tillbyggnationer att börja investera i sina kundrelationer genom ökad projekttransparens. Då menar jag alla steg, från offerten till genomförande, avvikelser, tilläggsarbeten och kvalitetskontroll. När deras uppdragsgivare blir allt mer kunniga om vad de bör kunna få veta om projekten av sin en entreprenör kan de också lättare välja bort de företag som inte ger sådan service.

Med verktyg och rutiner som ökar kundernas inblick i projekten kommer också branschens rykte att förbättras. I hotellbranschen såväl som i byggbranschen handlar ju allt ytterst om förtroende.

/Richard Nordqvist, Consultant Nordics PlanRadar

 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...