Hela 86 procent av bostadssäljare är nöjda med sin fastighetsmäklare. Och åtta av tio av bostadssäljare anser att mäklarens tjänst är prisvärd. Det visar en ny undersökning som Hemnet har genomfört bland sina besökare.
– Det är tydligt att bostadssäljare i Sverige är nöjda med sina fastighetsmäklare och att de anser att de får mycket för pengarna. Svenska fastighetsmäklare har en gedigen utbildning och hanterar i princip hela förmedlingen vid en bostadsförsäljning. Jag tycker att fastighetsmäklare ska känna sig stolta över den viktiga roll de spelar i vad som för många människor är deras livs största affär, säger Staffan Tell, talesperson på Hemnet.
På frågan “Hur nöjd var du med fastighetsmäklaren om förmedlade din bostad?” svarade 31,0 procent “ganska nöjd” och 54,8 procent svarade “mycket nöjd”. Endast 5,9 procent svarade att man var “mycket missnöjd”.
52,2 procent av de deltagarna i undersökning svarade att de anser att fastighetsmäklarens tjänst var ganska prisvärd och 28,6 procent svarar mycket prisvärd.
Den egenskap eller förmåga hos fastighetsmäklaren som värdesätts högst av bostadssäljaren var “engagemang” (63,6 procent) följt av “kunskap om min lokala marknad” (46,1 procent). Även lyhördhet och tillgänglighet var aspekter som många säljare värdesatte.
– Det är intressant att just kunskap om den lokala marknaden är så pass viktig för bostadssäljare. Den kompetens som fastighetsmäklare med lång erfarenhet i ett område besitter är unik och skapar uppenbarligen ett stort värde i bostadsaffären, säger Staffan Tell vidare.
Hur nöjd var du med fastighetsmäklaren om förmedlade din bostad? | |
Mycket nöjd | 54,8% |
Ganska nöjd | 31,0% |
Ganska missnöjd | 8,4% |
Mycket missnöjd | 5,9% |
Hur prisvärd anser du att fastighetsmäklarens | |
Mycket prisvärd | 28,6% |
Ganska prisvärd | 52,2% |
Inte prisvärd | 19,3% |
Vilken egenskap/förmåga värdesatte du mest hos fastighetsmäklaren som förmedlade din bostad? | |
Lyhördhet | 38,2% |
Engagemang | 63,6% |
Kunskap om min lokala marknad | 46,1% |
Juridisk kompetens | 21,8% |
Tillgänglighet | 38,1% |
Rådgivning genom försäljningsprocessen | 37,1% |
Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes på Hemnet mellan den 4 och 11 september 2022 och hade totalt 1059 respondenter.