Årets mest intensiva shoppingperiod står för dörren och PostNord förbereder sig för ökade volymer. Black Week startar den 25 november med konsumentfavoriten Black Friday den 29 november 2024, följt av Cyber Monday och julen. Förra året passerade över 1,2 miljoner paket PostNords terminaler under Black Weeks toppdygn.
Hur stor e-handeln kommer att bli i år är svårt att förutse men PostNord gör i vanlig ordning en rad förstärkningar inför Black Week och julhandeln. I förberedelserna ingår bland annat utökade öppettider för kundservice, lördagsleveranser i stora delar av landet, söndagssortering av paket och större kapacitet på våra servicepunkter* än förra året.
– Vi förbereder oss som vanligt väldig noga, och ser med glädje fram emot årets roligaste period! Det är svårt att förutse volymerna i år på grund av det ekonomiska läget, men konsumenterna kommer att vilja hitta bra priser och har fokus på Black Friday, Black Week och Cyber Monday, säger Johan Uddin, chef för produktion affärsområde Paket.
För att underlätta för privatpersoner att skicka paket inför jul utökas antal självservicestationer från 68 till 168 stationer, vilket beräknas minska köerna hos ombuden.
– Jämfört med samma period förra året har vi ett starkare servicenät med större kapacitet. Förutom våra bemannade ombud har vi satt upp omkring elvahundra nya paketboxar. Totalt finns nu drygt 125 000 fack över hela landet att hämta paket i, säger Johan Uddin.
För PostNords paketverksamhet peakar volymerna det första vardagsdygnet efter Black Friday. Under det mest intensiva dygnet förra året hanterades 1,2 miljoner paket – att jämföra med en vanlig vecka som har runt en halv miljon paket per dygn.
– Under en sån här intensiv shoppingperiod känns det extra bra att vi erbjuder Svanenmärkta e-handelstransporter, vilket är en av många delar i vår ambition att driva på transportbranschens klimatomställning, säger Marie Rudolfsson, PostNords chef för affärsområde paket.
Så här jobbar PostNord under Black Week och julen
- Förstärker kundservice med extra lördagsöppet på telefon klockan 9.00–16.00 den 30 november och 7, 14, 21 december.
- Sätter upp nästan 1 200 röda brevlådor för julkort.
- Tar in hundratals extra medarbetare i hela landet.
- Under året har vi kontinuerligt utökat kapaciteten på våra servicepunkter till privatpersoner
- Utökat antal paketboxar med ca 1100 stycken, dvs ytterligare 35 000 fack. Totalt finns nu ca 125 000 fack över landet att hämta paket i.
- Utökat antal självservicestationer från 68 till 168 stationer.
- Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
- Använder utvalda företagscenter för att utöka kapaciteten för utlämning av ombudspaket.
- Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 30 november till den 7 december i de områden där underlag finns. I våra storstadsområden Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter vi med hemleveranser tills vidare på lördagarna.
- Kör leveranser på lördagar till merparten av våra ombud från den 30 november till den 7 december.
- Kör leveranser på lördagar till paketboxar utanför storstadsregionerna, i de områden där underlag finns, från den 30 november till den 7 december.
- Kör ut till vissa ombud två gånger per dag för att öka kapaciteten ytterligare.
*Postombud, utlämningsställen och paketboxplaceringar räknas alla som servicepunkter.