Förra året var ett stort år för digitala betalningar med flera nya starka trender. Aldrig förr har vi förlitat oss så mycket på denna typ av betalningar, det digitala betalningslandskapet fortsätter att utvecklas för varje dag som går. Användningsområdena sträcker sig över en rad olika industrier – med allt från traditionell e-handel till underhållningsbranschen med möjligheten att betala med virtuella kort eller exempelvis spela på casino med faktura.
Artikeln är i samarbete med svenskacasino
I en färsk rapport från McKinsey & Company avslöjas det att andelen konsumenter som använder sig av denna typ av digitala betalningar ökade kraftigt från 51 % under 2021 till 62 % 2022. Bland dessa siffror är det olika köp i appar och peer-to-peer (P2P) betalningarna som upplevt den största tillväxten.
De största trenderna inom digitala betalningar
Det finns tre stora trender inom digitala betalningar som har utmärkt sig lite extra under året: Den populära betalningsmetoden Buy Now Pay Later (BNPL) som tagit branschen med storm, kontaktlösa betalningar med virtuella kort och plånböcker samt gränsöverskridande omedelbara betalningar.
-
Buy Now Pay Later (BNPL) för B2B
Denna tjänst med namnet ”Köp nu, betala senare” eller kort och gott BNPL, kan bäst beskrivas som en typ av avbetalningslån där en finansiell tjänsteleverantör gör det möjligt för kunder att betala för en produkt eller tjänst i flera små, räntefria betalningar. Denna metod bygger i mångt och mycket på teorin bakom layaway shopping, även om äganderätten till varan i dessa fall inte uppstod förrän alla betalningar gjorts.
BNPL ger kunden ges större finansiell frihet samtidigt som det garanterar att företaget som säljer varan eller tjänsten inte går miste om några intäkter. Generellt sett står BNPL-leverantören för utbetalningen för företaget av köpesumman samtidigt som denne hanterar avbetalningslånen direkt med kunden.
I takt med att BNPL utvecklas och blir mer mainstream blir metoden även mer reglerad. Detta öppnar i sin tur upp för flera nya affärsmöjligheter utöver en traditionell B2C-situation. Det finns mycket av värde för företag att hämta inom BNPL-sektorn. Exempelvis utgör det en bas för säkrare tjänstetransaktioner för företag som vänder sig till andra verksamheter. En av de viktigaste fördelarna med BNPL för denna typ av B2B-företag är möjligheten att kunna erbjuda och/eller genomföra stora affärer utan att behöva betala hela beloppet i förskott. Detta gör att BNPL i princip kan fungera som ett slags investeringsverktyg.
-
Kontaktlösa betalningar: Virtuella kort och plånböcker
Denna typ av digital betalning blev otroligt populär i ekonomisystemet strax efter pandemin då allt fler såg fördelarna med att snabbt och smidigt endast använda sig av en enhet för flera olika ändamål. Användare av denna teknik anger ofta bekvämligheten, enkelheten och användarvänligheten som anledningar till att använda sig av virtuella kort.
Google Pay och Apple Pay är några av de mest kända exemplen på leverantörer då det kommer till att betala med mobilen och använda virtuella kort. Tekniken bakom heter NFC, Near Field Communication, och låter dig spara ditt betalkort i mobilen för att i stället blippa din enhet och inte ditt kort. Denna teknik fungerar endast på ett nära håll som låter två enheter skicka signaler mellan sig – det vill säga en kortterminal och din smartphone.
Contactless mobile payments har blivit populärt inte främst för att det är otroligt smidigt: Du kan i princip lägga till hur många betalkortkort som helst i din mobil och även andra kort som bonuskort och presentkort. Tekniken kan även användas med smarta klockor som Samsung Galaxy Watch och Apple Watch samt wearables som Fitbit och Garmin.
-
Gränsöverskridande omedelbara betalningar
Många av oss använder redan gränsöverskridande betalningar, exempelvis när vi köper något utomlands, när vi är ute och reser eller om vi skickar pengar till en familjemedlem. Det enda problemet är dock att metoden varit relativt långsam fram tills nu.
I takt med att betalningsbranschen blir alltmer global ökar dok även de internationella affärsmöjligheterna, och tack vare denna nya marknad har behovet av ett snabbare och säkrare internationellt betalningsalternativ ökat i form av gränsöverskridande omedelbara betalningar.
Denna typ av betalningar ger både företag och konsumenter chansen att dra nytta av betalningar i realtid – oavsett geografi – genom att direkt kunna koppla upp sig till finansiella institutioner och system i två eller flera länder. En av de drivande teknikerna bakom framtidens gränsöverskridande betalningar är blockchain. Med hjälp av denna teknologi kommer framtidens överföringar vara ännu effektivare med ännu större transparens.
Dessa tre digitala betalningsmetoder har slagit igenom starkt det senaste året. Om du inte redan är bekant med dem kommer du med största säkerhet stöta på dem inom en snar framtid då allt pekar mot att den digitala betalningstrenden kommer att utvecklas alltmer under åren som kommer.
