VD-porträttet: Per Wetterdahl, Hörmann Sverige: Passion för portar

av Boxtoppen

Innan Hörmann hade startat dotterbolag i Sverige omsatte de runt 14 miljoner kronor på den svenska marknaden. Idag ligger siffran på 220 miljoner, och mannen som varit med under hela resan är VD Per Wetterdahl. Trots en stadig tillväxt på mellan 10 och 20 procent varje år är han ödmjuk inför sin egen del i framgången. Text: Anders Melldén    Foto: Alex&Martin

Per Wetterdahl, Hörmann Sverige

Per Wetterdahl, Hörmann Sverige

E18 strax nordöst om Örebro. Precis intill motorvägen ligger den stora byggnaden, ett läge som var ett måste för Hörmanns etablissemang i Sverige. Man ska synas och det svenska huvudkontoret är ansiktet utåt mot de tusentals som varje dag passerar förbi. Trots 4 000 nybyggda kvadratmeter för fyra år sedan finns redan långtgående planer på ytterligare utvidgning av huvudkontoret och lagret i Örebro. Dessutom har man numera filialer i Stockholm, Västerås, Malmö, Gävle, Göteborg och Linköping. Man är också i full färd med att öppna ett nytt kontor i Jönköping.

– Christoph Hörmann bad mig till slut om en skriven strategi – han tyckte det var roligt att få kännedom om mina expansionsplaner innan de redan var verkställda, berättar Per Wetterdahl med glimten i ögat.

Christoph Hörmann hör till den fjärde generationen i grundarfamiljen och driver moderbolaget från den lilla orten Steinhagen i Tyskland tillsammans med sin bror Martin J Hörmann och deras far Thomas J Hörmann. Koncernen omsätter runt 10-12 miljarder svenska kronor och totalt har man runt 6 000 anställda runt om i världen. Det svenska dotterbolaget är helägt av familjen, liksom samtliga 26 dotterbolag i Europa. Dessutom har Hörmann fabrik i Kina för den asiatiska marknaden, och i USA för den amerikanska marknaden.

 

Succéport från USA

 

Det var också från USA den första succéporten kom på 1950-talet. Hörmann var ensamma om att tro på Berry-porten, en vipport av stål som familjen köpte patentet till och som än idag är en av storsäljarna. På 1960-talet utvecklades takskjutportar som blev stora både inom industrin och privatgarage. Idag har de i stort sett tagit över konsumentmarknaden för privatgarage.

I Europa är Hörmann den klart största aktören inom portar och dörrar. I Sverige är Hörmann störst på konsumentsidan och näst störst på industrisidan efter konkurrenten Assa Abloy Entrance Systems. Därför sker nu en satsning på industrisidan.

– Konsumentmarknaden har bromsat in lite, husfabrikerna har vikande orderingång på grund av de nya lånereglerna med 15 procent i kontantinsats. Det påverkar oss, både när det gäller nybyggen och renoveringar i samband med bostadsbyten. På industrisidan har vi däremot en kraftig tillväxt i år, något som beror på våra regionkontor där vi idag har runt 40 servicetekniker som servar industriportar i regionerna, oavsett fabrikat.

Hörmann Sverige har drygt 80 anställda, men vid starten av dotterbolaget, i december 1997, var Per Wetterdahl ensam. Han var redan i branschen och hade länge känt till Hörmann via det företag där han arbetade. I samband med att företaget köptes upp slutade han, och Hörmann hörde redan då av sig och frågade Per Wetterdahl om de skulle inleda ett samarbete. Efter några månader på ett nytt jobb, en ventilationsfirma, hade han bestämt sig.

– Det nya jobbet var inte riktigt min grej. Så efter några månader tog jag åter kontakt med familjen Hörmann.

 

Enorm tillväxt från starten

 

Så på entreprenörsvis fick Per Wetterdahl starta upp dotterbolaget. En del kunder fanns redan, omsättningen låg på 14 miljoner kronor, men kunderna var ganska utspridda så det blev inga synergieffekter på marknaden.

– Så vi började med att satsa på villagarageportar genom byggmaterialhandeln, och där fick vi en enorm tillväxt direkt.

Den 1 mars 1998 öppnades första kontoret i Örebro, med fyra anställda.

– Vi trodde att vi fyra skulle klara den svenska marknaden, men efter 14 dagar anställde vi en kille till och idag är vi 78 medarbetare och blir snart några till när vi öppnar i Jönköping.

Ni har ökat i omsättning varje år. Det är i och för sig inte så konstigt eftersom ni öppnar fler och fler kontor. Blir det bra vinst också?

– I år blir det väldigt bra, vi kommer nog ha en vinst runt 15 miljoner.

Per Wetterdahl var bara fyra år när han och familjen flyttade från födelseorten Osby i Skåne. Pappan var kamrer och mamma var kontorist. Uppväxtåren blev istället i Eskilstuna, något hans dialekt vittnar om. I Eskilstuna läste han till byggnadsingenjör och han har sedan vidareutbildat sig inom marknadsföring och ekonomi. 1977 flyttade han till Örebro där han arbetade på Allhaboverken som tillverkade portar. Han har sedan arbetat vidare inom samma bransch och alltså varit i portbranschen i 34 år.

– Jag var verkare på ett radhusbygge i Strängnäs när jag såg annonsen, att man sökte säljare till Allhabo. Jag, som gillar att resa och träffa folk, tänkte att ett säljarjobb borde passa mig perfekt.

Och det gjorde det.

– Det är ju inte som att kränga väskor precis, det är lite mer avancerat. Här måste man vara teknisk konsult till kunderna också. På samma sätt har vi höga tekniska krav på vår säljkår på Hörmann och vill helst att de är byggnadsingenjörer eller på annat sätt insatta i byggbranschen.

Numera är det inte så mycket försäljning som gäller för Per Wetterdahl. Snarare handlar det om strategiska beslut och ledarskap.

Hur har den omställningen varit för dig?

– Vi trodde ju aldrig att vi skulle bli så här stora – vår målsättning låg på 100 miljoner i omsättning och 2010 gick vi över 200 miljoner. Det har inneburit mer personal, vilket har tagit mycket mer tid än vi räknat med i början. Jag har hjälp från administrationen med personalfrågor, men nästa steg är att anställa en personalchef som får jobba med utbildning och rekrytering. Vi har helt enkelt inte utvecklat administrationen i samma takt som vi expanderat, utan har istället satsat på säljare och tekniker. Vi har haft turen att det än så länge fungerat smärtfritt, vi har exempelvis inte behövt säga upp personal.

 

Föregår med gott exempel

 

Att få ut information innebar inga som helst problem när man var uppåt 20 anställda. Idag är det lite klurigare, medger Per Wetterdahl.

­­– Vi är 38 på huvudkontoret. De andra är på de olika regionkontoren. Vi har gjort om organisationen så att vi har försäljningschefer och servicechefer som för dialogen med säljare och tekniker. Mycket handlar också om att var och en tar sitt ansvar­ – vi är för stora för att jag ska vara inne och peta i allt. Det är också viktigt att föregå med gott exempel, ser jag att det ligger skräp på gården utanför så går jag ut och plockar upp det. Då blir det mycket lättare att be någon annan göra samma sak nästa gång.

 

Under krisen 2008 fick Per Wetterdahl direktiv från familjen Hörmann att inte säga upp någon personal.

– Vid behov skulle vi i så fall lösa det genom att låta personalen gå ner i arbetstid, men det behövde vi heller inte göra. Det löste sig ändå, i och med att några ville vara pappalediga och någon annan tog ledigt av annat skäl. Annars kan lågkonjunkturer skapa problem även på sikt. I byggsvängen är medelåldern ganska hög nu eftersom det saknas personal som är mellan 45 och 55 år gamla, medan många är äldre än så. Det finns också en ganska stor grupp med yngre medarbetare. Generationen i mitten saknas eftersom många därifrån fick gå i samband med byggkrisen på 90-talet. Så ser det i viss mån även ut hos oss.

Har du haft någon period då det varit extra tufft att leda företaget?

– Egentligen inte. I början jobbade jag väldigt mycket, men idag kan jag delegera och se till att vara ledig. Jag upplever att när man delegerar ut ansvar, framförallt till de yngre killarna, så växer de. Det gäller bara att hitta rätt nivå så att de får växa i rätt takt.

Är det några tillfällen då jobbet känns extra stimulerande?

– Det brukar alltid vara roligt i slutet av året, när man får summera …

I alla fall när de går bra.

– Ja, haha, och det har det ju gjort hittills. Vi har ju ökat vår omsättning med mellan 10 och 20 procent varje år.

 

Mansdominerad bransch

 

Bland utesäljarna och teknikerna har Hörmann enbart manlig personal. Bland innesäljarna och på kontoret finns dock en del kvinnor.

­– Det är en mansdominerad bransch, och har vi möjligheten så anställer vi gärna tjejer. Jag ser ju att exempelvis de kvinnliga innesäljarna har väldigt bra kundkontakt. Vi har också en ung tjej bland montageledarna som gör ett otroligt bra jobb. För oss är det kompetens och personlighet som är viktigast när vi anställer – viktigare än tidigare meriter. Killen som är försäljningschef på konsumentsidan var tidigare restaurangchef på Coop. Han hade ingen byggerfarenhet, men det är ju enkelt att lära upp den delen, desto svårare att ändra någons personlighet.

Att det blev just Örebro för Hörmanns svenska huvudkontor beror delvis på att Per Wetterdahl och hans första kollegor bodde i staden.

– Rent logistiskt fungerar det också bra. Vi har flygplats och bra tågkommunikationer. Vi ligger bra i vägnätet, nästan mitt emellan Stockholm och Göteborg, och man kan åka åt alla fyra väderstreck utan att behöva köra runt Mälaren eller Hjälmaren.

Vad innebär det att ledningen är en familj i Tyskland?

– Det är speciellt. Framförallt att det är ett familjeföretag och inte ett börsnoterat bolag. Vi har inte den där jakten på avkastning på sysselsatt kapital och sådant, vi pratar inte om det överhuvudtaget. Vi pratar om volymer, nöjda kunder, produktutveckling, utveckling på marknaden … Vi får såklart inte gå med förlust, men måste heller inte ha en viss procentuell vinst på omsättningen. Alla investeringsbeslut ligger på mycket längre sikt än i ett börsbolag. Det vi håller på med är livet för familjen Hörmann, de är oerhört intresserade, och jag tror att just långsiktigheten är en framgångsfaktor.

Hur ofta träffas ni?

– Ett par gånger om året. Vi har lite utbyte med dotterbolagen i Danmark och Norge också, där marknaderna är relativt lika. Annars ses alla dotterbolagschefer i världen en gång om året, på huvudkontoret i Tyskland. I övrigt är vi helt självständiga, även ekonomiskt.

Allt Hörmann säljer under eget varumärke utvecklas och produceras i egna fabriker. Nyheter och förändringar kommer löpande för att man hela tiden ska vara attraktiv på marknaden.

 

Sett utifrån: portar och dörrar i Sverige med vår lilla befolkning – hur stora kan ni egentligen bli? När har ni nått taket?

– Marknaden är ju inte obegränsad, även om Sveriges tillväxt är god. Man får lov att ta marknadsandelar av våra kära kollegor i branschen också … Det gör vi genom att ha bra produkter, men också genom att vi svarar upp mot den service kunderna förväntar sig. Vi anser att våra produkter är top-of-the-line, därför måste vi också vara det. Vi räknar kallt med att vi ska kunna fördubbla vår omsättning på fem år. Eftermarknaden är otroligt stor, med service även på alla andra fabrikat. Där kan vi fortfarande bli större. Sedan har vi nya koncept som ännu inte introducerats på svenska marknaden.

 

Ikea stor kund

 

Några välkända platser där man ser Hörmanns industriportar är exempelvis på Arlandas gater och på de flesta stora logistikcentraler i Jönköpingstrakten. Man har också en stor kund i alla Ikeavaruhus som är byggda de senaste fem åren och de som är på gång framöver. I det rymliga, men alltså inte tillräckligt stora, lagret finns garageportar och dörrar till konsumentsidan. Industriprodukterna är däremot alltid specialanpassade och alltid orderknutna. I Örebrolagret finns därför enbart reservdelar till dem, samt de produkter som kommit från Tyskland och ska levereras ut till kunden.

Du är 60 år. Är du kvar som VD när ni når ert femårsmål på dubblad omsättning?

– Haha, ja. Sju år har jag väl på mig om jag mår bra och har viljan.

Så hur gör du för att må bra? Vad gör du när du inte jobbar?

– Jag tycker det är roligt med motorsport. Har en stor glidarhoj – en Kawasaki som jag köpte till mig själv när jag fyllde 50. Och så har jag en liten cabriolet också, en BMW Z3, som jag åker i när solen skiner. Det ska vara stora motorer som låter mycket, då är det roligt.

Till jobbet kör dock Per Wetterdahl en Volvo S60, i enlighet med Hörmanns policy om att hålla en diskret profil.

Motorintresset speglas i Hörmanns sponsring av svenske mästaren i Rally, Mats Jonsson, som syns på foton i kontorskorridoren. Man sponsrar också annan idrott, som fotbollen, både centralt i Europa och lokalt med Örebro Sport Klubb, och stöttar alla idrottsklubbar där medarbetarnas barn är delaktiga.

– Vi sponsrar också STCC – just motorsport går ju hand i hand med vår verksamhet eftersom de som sysslar med det har verkstäder och garage – så det är en bra kundgrupp också.

Centralt har Hörmann också flera sociala engagemang och har bland annat bekostat ett världstäckande voluntärprojekt.

Som ung spelade Per Wetterdahl både fotboll och bandy, och även om han inte är aktiv inom de sporterna längre försöker han motionera. Han jagar också, men den tolvtaggare som ligger som trofé på lagret har han inte skjutit.

– Nej, det var en kund som gav den till oss. Han tyckte det kunde vara bra att ha ett älghorn att visa upp när tyskarna kommer på besök …

 

Ödmjuk om framgången

 

Så var det det här med framgången. Per Wetterdahl blir både ödmjuk och lite känslosam när han talar om vad som lett till erövrandet av portsverige.

– Framgången har vi alla som jobbar här stor del i. Plus att moderbolaget har varit väldigt bra att jobba med, och produkterna är de bästa – vi är inte billigast, utan måste kunna motivera priset med hög kvalitet. Sedan tror jag att mycket i framgången hänger ihop med att vi kunde branschen redan när vi startade.

Så du slår ifrån dig all personlig del i framgången?

– Nej, haha. Det gör jag inte. Jag och vi andra som startade företaget har levt som om det var vårt företag – med starkt intresse och stor passion. Som om det var våra pengar, fastän det inte är det … Vi har hela tiden lyckats generera tillbaka pengar till familjen Hörmann, och det tror jag har inneburit att vi fått göra mer i egen regi än vad andra dotterbolag fått göra. De har märkt att vi klarar av det.

Innan vi går genom utställningen med dörrar och eldrivna garageportar ner till det välpolerade betonggolvet i lagret ger Per Wetterdahl ett exempel på sitt eget ledarskap, som han menar är präglat av de korta beslutsvägarna från familjen Hörmann.

– En medarbetare kom upp till mig och sa: ”Hörru, jag känner Leif i Malmö. Han vill byta jobb. Ska vi inte öppna ett kontor i Malmö?” Jag tyckte det lät som en bra idé, och det blev ett av våra mest framgångsrika kontor. Jag gör inte alltid en massa ekonomiska kalkyler för allt, utan går på gehör och känsla, och hittills har det stämt. Jag ser hellre att en medarbetare tar ett beslut som han eller hon tycker är rätt och kan stå för, än att man missar en affär för att det inte gick att få tag på någon i ledningen för att förankra beslutet. Visst, det kan leda till ett och annat misstag, men det är ju bara att rätta till efteråt. Det är inte värre med det.

 

 

10 snabba med Per Wetterdahl

 

Framgångsrecept: I familjeföretag är det vanligt att första generation bygger upp, andra generation förvaltar och tredje generation raserar. Att hålla fast vid kärnan, som Hörmann har gjort, tror jag är mycket viktigt.

 

Förebild: Ingen specifik person, men att lyckas bygga upp ett företag som Kamprad har gjort under sin livstid, det är otroligt.

 

Läser: Historiska romaner som ”Arn”, motorsporttidningar, Dagens Industri.

 

Kör: Kawasaki motorcykel, BMW Z3, Volvo S60.

 

Kostym på jobbet: Nej, det är sällan. Det är lite striktare i Tyskland, men inte lika hierarkiskt som det var när jag började för 14 år sedan.

 

Matlagning: Gärna! Sist gjorde jag en grekisk gryta och innan dess Byff Rydberg.

 

Vin: Amarone är gott. Överhuvudtaget smakrika viner som passar maträtterna.

 

Resor: Runt Medelhavet, gärna till Cypern, har varit där 15 gånger.

 

Musik: Ja, i bilen. Jag kör runt 6 000 mil per år och lyssnar på allt utom techno och hårdrock.

 

Favoritverktyg: Hylsnyckelsats till motorcykeln.

 

 

Per Wetterdahl

Född: 1951, i Osby.

Bor: Radhus i Mellringe utanför Örebro

Familj: En son, 36 år, två döttrar, 33 och 19 år.

Husdjur: Har haft hund, har akvarium.

 

 

Hörmann – Europas största leverantör inom portar, dörrar, karmar och portmaskinerier.

Ägare: Familjen Hörmann, Steinhagen, Tyskland.

Omsättning: Ca 10-12 miljarder sek.

Antal anställda: Ca 6 000.

Antal dotterbolag: 26, samt fabriker i Tyskland, Kina, USA, Nederländerna, Belgien och Polen.

 

Hörmann Sverige

VD: Per Wetterdahl.

Säte: Örebro. Filialer i Stockholm, Västerås, Malmö, Gävle, Göteborg, Linköping och Jönköping (från årsskiftet).

Omsättning: Ca 220 mkr.

Antal anställda: Ca 80.

 

 

 

 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...