I Sverige har nästan en av tre villor eller radhus och var femte fritidshus ett uterum. Enligt en undersökning gjord av Mistat för Skånska Byggvaror kommer försäljningen av uterum och växthus öka lavinartat. 16% av husägarna väntas bygga uterum de kommande 3–5 åren vilket innebär strax över 200 000 nya uterum.
Uterum hos familjen Swärd i Skanör
Trots den rådande osäkerheten på bostadsmarknaden tycks svenskarna inte avskräckas kring nya byggnationer på husen. Endast 20% säger sig påverkas i större utsträckning. Ett uterum är ofta en relativt liten investering. Ungefär två av tre planerar bygga uterum för under 100 000 kr medan bara var tredje planerar att investera över 100 000 kr i byggandet.
– Vi tror att ökningen av sålda uterum beror på att det faktiskt höjer värdet på din fastighet. Det är därför en bra investering både för trivsel hemma och för plånboken. Det är även det absolut enklaste och billigaste sättet att utöka sin boendeyta vilket vi tror är en annan parameter som ligger bakom den rådande trenden. Oftast behövs inte ens bygglov, säger Oscar Tjärnberg, VD på Skånska Byggvaror.
Ombyggnads- och renoveringstrenden har genom uterummen flyttat utomhus. Undersökningen visar att när kök och badrum är ombyggda vill svenskarna bygga altan, glasa in verandan eller bygga uterum. Gör det själv-trenden håller också i sig. 69% har byggt uterummen själva.
Uterummet förlänger både hus och säsong
Sverige har statistiskt sett haft många kalla somrar med mycket ostabilt väder. Ett uterum är därför perfekt för oss svenskar att skydda sig i vid dåligt väder eller om sommaren bjuder på mycket mygg. 36% använder sitt uterum flera gånger per vecka och nästan 2 av 5 nyttjar det varje dag.
– Ett uterum är en ultimat lösning för att kunna njuta av ljuset oavsett väder. 75% nyttjar sitt uterum även på våren, 65 % på hösten. Men vi är inte överraskade av ökningen på uterumsförsäljningen, vilket gjort att vi idag kan erbjuda ett uterum för alla. Vi har uterum som funkar både sommar som vinter och i alla möjliga utföranden och prisklasser, säger Oscar Tjärnberg.
Önskar du komma i kontakt med personer som just byggt klart sitt uterum för att få tips och råd eller göra ett reportage vänligen kontakta: zazza@careofhaus.se
Övrig sammanställning av fakta från undersökningen:
- I Sverige finns ca 1,9 miljoner villor/radhus och ca 400 000 fritidshus.
- 70% av uterummen har byggts senaste 10 åren medan 30% är mer än 10 år gamla.
- Hur använder svenskarna uterummen? Topplistan ser ut såhär:
- Fikarum
- Sällskapsrum
- Matrum
- När det behövs extra utrymme
- Uterum är en relativt liten investering och av de som planerar att bygga ett uterum tänker sig två av tre en kostnad under 100 000 kr medan en av tre planerar lägga mellan 100 000-300 000 kr.
- 95 % tycker att ett uterum ökar trivsel och boendekvalitén i hög utsträckning.
- På sommaren använder 95% sitt uterum, 75% nyttjar sitt uterum även på våren, 65 % på hösten men bara 15% på vintern.
- Undersökningen visar att 69% tycker att ett uterum höjer värdet på fastigheten i hög eller mycket hög utsträckning
- Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Mistat AB på uppdrag av Skånska Byggvaror med hjälp av en webbenkät och har riktats mot ett riksrepresentativt urval i åldrarna 16 – 79 år. Totalt ingår 1001 svarande i resultatet. Samtliga svarande bor i och äger ett småhus. Undersökningen genomfördes under perioden 17/1 – 12/2 2018.
