Ny kraftstation drar blickarna till sig tack vare lekfulla fasader

av Admin

Som en del av projektet Stockholms Ström håller den nya kraftstationen i Skanstull just nu på att växa fram. Skanstull Station är en av flera förstärkningar av Stockholmsregionens elnät, där syftet är att möta det växande elbehovet, och kraftstation har placerats i utkanten av ett industriområde – ett område som numera är på väg att bli en etablerad del av staden. För att göra byggnaden intressant för förbipasserande, valde Gatun Arkitekter att klä den i tegel på ett sätt som signalerar både lekfullhet och omsorg.

Bild: För att göra den nya kraftstationen i Skanstull intressant för förbipasserande, valde Gatun Arkitekter att klä den i tegel på ett sätt som signalerar både lekfullhet och omsorg. (Foto: Gatun Arkitekter)

I takt med att Stockholm växer krävs satsningar på stadens elnät. En av dessa satsningar är byggandet av det nya ställverket Skanstull Station, som beräknas stå klar under hösten 2022. Kraftstationen beskrivs som en industribyggnad mitt i staden, tack vare sitt speciella läge.

– Kraftstationen är placerad i utkanten av ett tidigare industriområde. Nu utvecklas området för att binda samman Hammarby sjöstad med Södermalm och Gullmarsplan och kommer att präglas av storskaliga kontorsbyggnader, urbana verksamheter samt industri. Det kommer därmed att bli en exponerad byggnad placerad i en urban omgivning, vilket kräver en gestaltning med omsorg, säger Olof Philipson, arkitekt och utvecklingschef på Gatun Arkitekter.

För att kraftstationen skulle passa in i sin omgivning valde man därför att klä byggnaden med tegel från Wienerberger. Dessutom har kraftstationen dekorerats med platsmurade ornament i form av valvbågar som är med och skapar varierade och iögonfallande fasader.

Nutida tolkning av klassisk industriarkitektur

För Gatun Arkitekter har Skanstull kraftstation varit ett speciellt projekt av många anledningar. Olof Philipson berättar:

– Det är den enda byggnaden som jag har ritat som inte har några fönster. Därför ville vi ha en human arkitektur, med ett humant perspektiv för de som passerar förbi. Vi har valt att artikulera valven i relation till dagens byggteknik och skapa en lekfull ornamentik som spelar med valvets ursprung som bärande element, men här låta de öppna upp över hörn. Byggnaden har en lekfull och nutida tolkning av klassisk industriell arkitektur som vi har lyckats bra med – mycket tack vare Wienerbergers tegel samt Skanskas och murarna på SEHED Byggs riktigt goda arbete.

Han fortsätter:

– Vi ville även gestalta den utvändiga takavvattningen på ett vackert sätt. Därför har vi valt att använda pilastrar av tegel på var sida av stuprören, så att man omfamnar dem och gör dem till en del av formspråket. Pilastrarna ger en vertikal indelning och rytm till fasaden.

Material som tål tidens tand

Svenska Kraftnät hade föreskrivit ett rött slaget tegel redan från början och valet landade till slut på två olika fasadtegel från Wienerberger – ett rött och ett sandfärgat. Olof Philipson berättar:

– Kunden hade en ambition om att göra något som tar plats i staden. Ofta ligger ställverk avsides, men nu ligger det plötsligt en stor industribyggnad mitt i staden som kräver omsorg. Detta kräver också omsorgsfulla material som är enkla att underhålla, tål tidens tand och åldras med värdighet. Med Wienerbergers tegel kunde vi göra denna slutna volym intressant och lekfull, då vi skiftar mellan två tegelkulörer. Vi har sedan använt oss av valven för att leka med skalan. Vi är väldigt nöjda och ser fram emot att få se det färdiga resultatet.

 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...