I norska Årskog byggs en kompenseringsstation som ska förse Yggdrasil-området i Nordsjön med kraft från land. För att brandsäkra transformatorschakten behövde Multiconsult tänka stort. Lösningen blev lättbetong från Xella.
Yggdrasil är den största pågående utbyggnaden på den norska sockeln, med Aker BP som operatör och Equinor samt Orlen Upstream Norway som licenspartners. Multiconsult har valt lättbetong från Xella för brandsäkring av transformatorschakten på kompenseringsanläggningen i Årskog, Fitjar, som är en del av Yggdrasils kraft från land-projekt.
(På bilden, från vänster till höger: Johnny Stokkeland, byggledare på Aker BP AS; Karl-Jørgen Kristiansen, civilingenjör och projekteringsledare för Yggdrasil från Multiconsult; och Thom Erik Pape, verksamhetschef på Xella Norge.) Bildrättigheter: Xella
Yggdrasil, med Aker BP som operatör, är den största pågående utbyggnaden på den norska sockeln. Området byggs ut med tre plattformar, omfattande infrastruktur på havsbotten, export av olja och gas samt kraft från land, vilket säkerställer mycket låga utsläpp från produktionen. När verksamheten startar 2027 kommer Yggdrasil att fjärrstyras från ett integrerat driftcenter på land.
Strikta säkerhetskrav
Kraft från land-projektet innefattar en ny transformatorstation, en 11 kilometer lång 145 kV-kraftledning i Samnanger, en kompeneringsanläggning i Fitjar och en 255 kilometer lång sjökabel från Samnanger till Yggdrasil-området i Nordsjön. Skanska är entreprenör för landanläggningarna, medan Multiconsult ansvarar för projekteringen.
Karl-Jørgen Kristiansen, civilingenjör inom konstruktionsteknik, är projekteringsledare på Multiconsult för transformatorschakten i Årskog. Som en del av de strikta säkerhetsåtgärderna har Xella Norge, genom ett kontrakt med Skanska, levererat Hebel brandväggar för att säkra transformatorschakten.
– Det skulle byggas transformatorschakt i betong, med fokus på användningstid och driftsäkerhet. I detta projekt är säkerhet högsta prioritet och vi har byggt för värsta tänkbara scenario, även för det som är mycket osannolikt, berättar Karl-Jørgen Kristiansen och fortsätter:
– Vid en brand kan oljan i transformatorn brinna under en lång tid, så vi fokuserade på hur vi kunde skydda betongväggarna i transformatorschakten mot en två dygns kolvätebrand. Ett vanligt brandskydd är certifierat för högst 300 minuter, med en standard på 240 minuter. Därför behövde vi tänka annorlunda och hitta en ny lösning. Efter många överväganden när det gäller säkerhetsåtgärder kom vi fram till att lättbetong var den enklaste och bästa lösningen.
Speciallösning med lättbetong som brandisolering
En kolvätebrand kan nå temperaturer på upp till 1100 grader. Även om betong är brandsäkert kan det vid brand uppstå sprickor, något som kräver arbete och kostnader för att reparera.
– Även om betong inte brinner krävs underhållsarbete om den utsätts för höga temperaturer under lång tid. Därför var det avgörande att hitta något som kunde brandisolera och skydda betongen. Lättbetong tål temperaturer på upp till 1100 grader och jag är väl bekant med produkten från andra projekt som jag varit en del av. Vi har noggrant beräknat hur tjock lättbetongen behöver vara för att ge rätt skydd till schakten, berättar Karl-Jørgen Kristiansen.
Utöver att ha levererat Hebel brandelement har Xella också bidragit med rådgivning genom hela processen.
– Samarbetet med Leif Skustad på Xella har varit utmärkt. Med god hjälp från dem har vi utvecklat detta koncept tillsammans. Xella har varit mycket proaktiva i att hitta lösningar för montering och utförande när det gäller elementen. Det är en sak att ha teorin, men byggandet måste också genomföras och här har Xella varit mycket hjälpsamma, förklarar Karl-Jørgen Kristiansen.
Säkerhet, lågt underhåll och enkel reparation
Förutom brandsäkerheten skulle byggmaterialet också tåla tufft väder och vind.
– Det är särskilt utsatt här, med tuffa förhållanden mot havet. Brandsäkerhet var huvudorsaken till att vi valde lättbetong, men underhåll var också en viktig faktor. Alla material tål det hårda klimatet och lättbetongkonstruktionen är utformad så att enskilda komponenter kan bytas ut vid behov, istället för hela konstruktionen. Man behöver bara ersätta skadade delar, vilket gör detta till ett mycket bra koncept. På Multiconsult förväntar vi oss fler liknande projekt, berättar Karl-Jørgen Kristiansen och avslutar:
– Jag är mycket nöjd med konceptet. Vi har kombinerat teori och praktik på ett utmärkt sätt, och jag har stort förtroende för lösningen. Lättbetongen brinner inte och är enkel att reparera. Det har varit en spännande uppgift.