Nu växlar bilhandlarkedjan Kamux upp i Sverige

av Admin

Med över 260 000 sålda bilar har bilhandlarkedjan Kamux växt organiskt och snabbt
sedan starten 2003. Siktet är nu inställt på att bli Europas främsta
detaljhandelskedja med fokus på försäljning av begagnade bilar. Som ett led i
satsningen växlar företaget upp sin svenska verksamhet. Den rådande pandemin har
inneburit att handeln av begagnade bilar ökat digitalt, men Kamux öppnar nu även
två nya bilhallar i Stockholmsområdet. 

Bild: Robin Toss

– Kamux har en tydlig och ambitiös vision och vi är mycket stolta över att nu öppna två nya
bilhallar i Sverige. Detta är något som kommer att stärka vår position på marknaden för
begagnade bilar ytterligare. Kamux affärsmodell utgörs av en kombination av fysiska butiker och digital närvaro för att möta alla kunders behov, något som visat sig vara extra viktigt under coronapandemin. Kombinationen är bevisligen ett framgångsrecept och vi är nu redo accelerera än mer, säger Robin Toss, vd på Kamux i Sverige.

Begagnade bilar populärt
Begagnade bilar är populära. På grund av den nya fordonsskatten och nya utsläppsregler har konkurrensen på marknaden stigit markant de senaste åren. Och trots den senaste tidens ekonomiska osäkerhet till följd av coronapandemin, drar Kamux inte ner på tempot. De utökar istället sin verksamhet genom etableringen av de nya bilhallarna.

– Vi märker att det finns ett stort intresse för begagnade bilar generellt, speciellt nu under
rådande tider. Dels för känslan av att bidra till en cirkulär ekonomi genom att välja begagnat
före nytt, och dels för att det är en bra affär för plånboken, fortsätter Robin Toss.

Digitaliseringens roll under coronapandemin
– Vikten av att ha fungerande digitala kanaler förstärks ytterligare i dessa dagar när vi alla
strävar efter att minska smittspridning och antalet fysiska kontakter. Vi märker av ett ökat tryck på våra digitala försäljningskanaler under coronapandemin. Online-kunder möts av en chattjänst och hemleverans av vald bil fullbordar sedan den digitala köpprocessen, förklarar Robin Toss.

Den finska bilhandlarkedjan Kamux, som köper och säljer begagnade bilar, har sedan företaget grundades 2003 haft en lönsam tillväxthistoria. Företaget är ledande i Finland när det kommer till begagnade bilar och är listade på Nasdaq Helsingfors. Med sammanlagt 77 bilhallar i Sverige, Finland och Tyskland är ambitionen hög med målet att bli nummer ett i Europa på en marknad för försäljning av begagnade bilar som är stor och fragmenterad. Nu tar Kamux nästa steg i Sverige och öppnar två nya bilhallar strax utanför Stockholm, på Värmdö och i köpcentret Heron City.​

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...