Utemiljön avgörande för att slita barnen från skärmen

av Anders Enquist

aaaaSkärmtid har blivit en naturlig del av den moderna barndomen och dagens föräldrar spelar en viktig roll när det kommer till barnens medieanvänding. Idag finns inga tydliga riktlinjer för hur mycket skärmtid som är lagom för barn i olika åldrar men för Hugo Lagercrantz, barnläkare och professor vid Karolinska institutet, är grundregeln att skärmtiden inte får går ut över annat som är viktigt för barnens utveckling – som exempelvis fri utomhuslek och fysiska aktiviteter.

– Även om det finns bättre och sämre skärmtid – många digitala spel är betydligt mindre passiviserande än tv eller film – så bör tekniken inte tillåtas konkurrera med den fria leken när det kommer till att stimulera barnet. När skärmtiden blir på bekostnad av att barnen kommer ut och leker, då är vi ute på väldigt tunn is, säger Hugo Lagercrantz.

Här går föräldrarna emellertid bet. Drygt två av fem (41 %) föräldrar till barn under 13 år upplever att deras barn spenderar för lite tid utomhus och majoriteten (63 %) menar att det beror på att barnet/barnen fastnar i underhållning på TV/dator/platta/mobil inomhus istället för att komma ut och leka. 63 procent uppger att deras barn under en normalvecka spenderar mer än en timme om dagen framför skärmen. 25 procent uppger att barnen får minst 15 timmars skärmtid per vecka.

Barn idag ”trivs bättre inomhus”
Den näst vanligaste anledningen till att barnen inte kommer ut mer uppger föräldrarna är för att barnen helt enkelt ”trivs bättre inomhus”. Sören Silén, vd för Lappset Sweden som ligger bakom undersökningen, menar att utomhusaktörer har ett större ansvar än någonsin att skapa utemiljöer som aktiverar dagens stillasittande barn både fysiskt och psykiskt.

– Tiden då barnen faktiskt ville ut och leka för att det var roligare än att vara inomhus – den är förbi. Att skapa lekplatser, parker och grönområden som dels lockar barnen utomhus, dels får dem att vilja leka och röra på sig, det kommer att bli allt mer avgörande för barnens utveckling och välmående, säger Sören Silén.

Från undersökningen:

41 % tycker att deras barn spenderar för lite tid utomhus.
63 % uppger att deras barn under en normalvecka spenderar mer än en timme om dagen framför skärmen. 25 procent uppger att barnen får mer än 15 timmars skärmtid per vecka.
63 % uppger att barnet/barnen inte kommer ut mer för att de fastnar i underhållning på TV/dator/platta/mobil inomhus.
För mer information, kontakta:

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 12–18 april 2016. Totalt intervjuades 2170 personer i ålder 15-79 år. Av dessa hade 415 personer barn under 13 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Lappset Group är tillverkare av lek- park och träningsutrustning. I produktutbudet finns aktivitetsutrustning för såväl barn som vuxna och äldre. Företagets lekplatser, utegym, seniorgym och parkprodukter skapar glädje för miljoner människor i över 50 länder. Tillverkningen av parkutrustning sker i Enköping, där även Lappset Sweden har sitt kontor. Moderbolaget Lappset Group ligger i Rovaniemi, vid polcirkeln i Finland. 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...