I Geberits senaste undersökning, som utförts av undersökningsbolaget YouGov, framkommer det
flera intressanta aspekter gällande konsumenters syn på badrumsvanor kopplade till hygien och
funktion. En slutsats är att intresset för duschtoaletter ökar och att vikten av god hygien i
badrummet är grundläggande.
Hela 32 procent av de tillfrågade i Geberits undersökning har valt duschfunktion som en av de önskvärda
faktorerna för sin drömtoalett. En duschfunktion som gör det möjligt att rengöra sig med vatten i stället för
papper, vilket är både skonsamt och hygieniskt. En övervägande majoritet med 65 procent anser att det är
mycket viktigt och 31 procent att det är ganska viktigt med en god hygien i badrummet när det gäller
städningen. Ett städat badrum ger en bättre upplevelse och även ett mer hygieniskt besök. En duschtoalett kan
ytterligare förbättra detta för den som besöker badrummet. Vid köp av ny toalett är det två faktorer som
sticker ut extra i undersökningen; enkel städning och pris, vilket ytterligare förklarar respondenternas svar vad
gäller god hygien i badrummet.
På frågan om hur mycket toalettpapper de svarande upplever att deras hushåll förbrukar per månad svarar 63
procent lagom mängd toalettpapper och 21 procent mycket mängd toalettpapper. I relation till
undersökningen konstaterar Geberit att ett hushåll förbrukar i genomsnitt 27,5 kg toalettpapper per år. Om
konsumenter skulle byta ut sin vanliga toalett mot en duschtoalett, skulle mängden trä som används för att
tillverka toalettpapper minska med 61 kg per år och hushåll. Den omtalade duschtoaletten kan därför förbättra
miljön till följd av mindre användning av toalettpapper.
– Det är väldigt roligt att se att intresset för duschtoaletter ökar och att fler ser alla fördelar med den typen av
toalett. Vi arbetar aktivt för bättre hygien utan en negativ miljöpåverkan. Vi är stolta över ansvaret vi bär i
frågan och som branschledande ser vi fram emot att fortsatt driva utvecklingen framåt, säger Peter Bäckström,
försäljningschef AquaClean Sverige.
Undersökningen visar därmed att Geberit ligger i framkant samtidigt som de tillgodoser konsumenters
önskemål och behov vid vid val av produkter samt känslan i badrummet.
