Så blev 2021 på Øresundsbron

av Admin

Brotrafiken var på väg att återhämta sig till nivåerna från 2019, men föll snabbt tillbaka när restriktioner kom tillbaka i båda riktningarna.

Här blickar Øresundsbro Konsortiet tillbaka på trafikutvecklingen och höjdpunkter under 2021 – allt från godstrafikens rekord till att 2.560 av 13.400 meter stålkonstruktion målats om. 

– Öresundsregionens potential och allt som förbinder oss fick ett positivt uppsving under 2021. Debattartiklar och ministermöte bidrog till att sätta Öresundsfrågorna på agendan. Gång på gång påmindes vi om betydelsen av att bygga fler broar mellan länderna. Nu fortsätter vi att jobba för att återupprätta tilliten till att bron alltid är öppen och påminna om potentialen med en integrerad region, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Året startade och slutade med en period av skärpta inreseregler i båda riktningarna, vilket kraftigt har påverkat våra omkring 400.000 kunder. Vid årets första kvartal minskade resandet över bron med omkring 55 procent jämfört med året före. Vägtrafiken låg cirka 30 procent lägre i början av juli jämfört med samma tidpunkt 2019, men i slutet av september var nedgången cirka 14 procent. Och återhämtningen fortsatte tills inresereglerna i slutet av december skärptes på nytt i båda riktningarna, vilket fick trafiken att minska med cirka 35 procent jämfört med 2019. Trots detta har Øresundsbron fått cirka 25.000 nya kunder netto under året.

– Resandet över bron tog än mer fart då vi lanserade vår hittills mest förmånliga kampanj om att erbjuda en tur på köpet upp till tre gånger under hösten. Vi var nästan tillbaka på 90 procent av tidigare trafiknivåer i november, men så återinfördes restriktioner och vi blev återigen påminda om hur hårt gränskontroller slår mot integrationen och resandet över sundet, säger Linus Eriksson.

Pendlingen och företagstrafiken har visat på nya körvanor. Fler personer har arbetat hemifrån, vilket påverkar såväl turer till arbetsplatsen som till möten. Att resandet till och från Kastrup fortsatt är långt från tidigare nivåer får också tydlig påverkan.

Godstrafiken slog flera rekord. Varje månad sedan februari var lastbilstrafiken över bron rekordstor. Aldrig tidigare har godstrafiken under en enskild månad överstigit 50.000 passager – ett rekord som slogs i mars, juni och november.

Fakta: Några höjdpunkter under 2021 

En mer hållbar bro: Øresundsbro Konsortiet har fortsatt arbetet med att skapa en hållbar förbindelse. Vi vill lämna ifrån oss en bro till nästa generation som är i samma eller bättre skick. Här är några av förra årets insatser för att lyckas med det:

  • Nya lysrör: Från 70.000 till 100.000 timmars brinntid blev till verklighet när drygt 4.500 lysrör byttes till LED-rör i Øresundsbrons tunnel. Tunnelbelysningens energiförbrukning beräknas minska med omkring 50 procent jämfört med de gamla lysrören. Läs mer
  • Fler solcellspaneler: Øresundsbrons solcellsanläggning på 1500 m2 byggdes ut med ytterligare 1500m2 solcellspaneler. Varje år väntas solcellanläggningen leverera cirka 500.000 kWh, vilket motsvarar cirka 10 procent av den el som behövs för att driva förbindelsen. Läs mer
  • Biologisk mångfald: Träd och buskar har för första gången röjts varsamt på delar av förbindelsens konstgjorda ö Peberholm. Konsortiets fokus är att säkra en stark biologisk mångfald och samtidigt låta det mesta av ön fortsätta utvecklas helt naturligt. Läs mer

Framtidens signalsystem: Øresundsbrons järnväg har anpassats för framtidens signalsystem ERTMS – en europeisk standard som med ett gemensamt system förenklar tågtrafik mellan länder. Läs mer

Ommålning av bron: Nu har 2.560 av 13.400 meter stålkonstruktion målats om med vattenbaserad färg sedan den första målningsplattformen togs i bruk i april 2020. Om samma takt fortsätter blir målningsprojektet färdigt minst ett år före planerade 2032. Under 2021 togs ytterligare två målningsplattformar i bruk.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...