Högre utväxling ger lägre bränsleförbrukning

av Admin

Under 2022 började Biffa beställa sina Econic-lastbilar med en axelutväxling på 6,0:1 i stället för standardinställningen på 6,84:1. Det nya alternativet infördes efter att simuleringar från Allison Transmission visat att bränsleförbrukningen kunde minska med upp till 3 procent. ©Biffa

Genom att ändra utväxlingen i sin fordonsflotta har det brittiska avfallshanteringsföretaget Biffa uppnått konkreta bränslebesparingar. Efter att ha specificerat en högre axelutväxling än standard i sina Mercedes-Benz Econic-sopbilar visar resultat från verklig drift en genomsnittlig bränslebesparing på 2,4 procent.

Under 2022 började Biffa beställa sina Econic-lastbilar med motorer på 270, 300 och 350 hästkrafter med en axelutväxling på 6,0:1 i stället för standardinställningen på 6,84:1. Det nya alternativet finns som fabriksval hos Mercedes-Benz och infördes efter att simuleringar visat att bränsleförbrukningen kunde minska med upp till 3 procent. Dessutom förväntades bullernivån i hytten minska.

Simuleringarna genomfördes av Allison Transmission, som tillsammans med Biffa utvärderat olika alternativ i programvaran iSCAAN. Valet föll på den högre utväxlingen, som nu införts brett i flottan.

Efter att 100 av de nya sopbilarna sammanlagt körts över 700 000 miles (motsvarande drygt 11 000 svenska mil) i brittisk avfallshantering har resultaten nu verifierats. Bränsleförbrukningen minskade i genomsnitt med 2,4 procent – vilket motsvarar en besparing på totalt 14 000 brittiska pund (cirka 190 000 SEK) för den körda sträckan.

Smarta val vid nybeställning kan ge stor effekt
– Biffas noggranna datainsamling och analys under de senaste åren har bekräftat våra initiala resultat: att kommersiella fordonsflottor kan minska sin bränsleförbrukning genom att välja axelutväxlingar som skiljer sig från de standardinställningar som normalt erbjuds vid nyfordonsbeställningar, säger Nathan Wilson, Account & Area Sales Manager UK & Republic of Ireland på Allison Transmission.

Traditionellt har fordonstillverkare valt en lägre utväxling för att ge god framkomlighet i branta lutningar – men i vardaglig sophämtning på relativt plana vägar är detta sällan nödvändigt. Med en högre utväxling kan bränsleekonomin förbättras utan att startförmågan påverkas negativt. En bidragande faktor är att växellådan – i detta fall Allisons helautomatiska växellåda – levererar förstärkt vridmoment vid start och kraftöverföring utan avbrott under växling.

Darren Judd, Head of Fleet Development på Biffa, avslutar:
– Det här är ett av flera lyckade exempel på vårt samarbete med Allison Transmission för att optimera våra drivlinor, med målet att minska bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och total ägandekostnad. Även om 2 pence per mile kanske låter som en liten besparing, blir det en betydande summa över många fordon och år.

Om Allison Transmission
Allison Transmission (NYSE: ALSN) är en ledande designer och tillverkare av drivlösningar för kommersiella och försvarsfordon, samt världens största tillverkare av helautomatiska växellådor för medelstora och tunga fordon som förbättrar sättet som världen fungerar på. Allisons produkter används i en mängd olika fordon, inklusive vägfordon (distribution, avfall, byggnad, lantbruk, brand och räddning), bussar (skola, transfer och turistbuss), husbilar, motorfordon och utrustning (energi, gruvdrift och byggnadsapplikationer) och försvarsfordon (hjul och spår). Företaget grundades 1915 och har sitt huvudkontor i Indianapolis, USA. Med en marknadsnärvaro i mer än 150 länder har Allison regionalt huvudkontor i Nederländerna, Kina och Brasilien med tillverkningsanläggningar i USA, Ungern och Indien, samt globala ingenjörsresurser, inklusive elektrifieringsingenjörscenter i Indiana, Michigan och London. Allison har också cirka 1 600 oberoende distributörer och återförsäljare över hela världen. För mer information, besök allisontransmission.com.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...