Hållfast väg från Pajala för tung gruvtransport

av Boxtoppen
Hållfast väg från Pajala för tung gruvtransport.

Hållfast väg från Pajala för tung gruvtransport.

Efter 2015 räknar man med att full gruvproduktion i Pajalaområdet är igång och att trafiktätheten kommer att öka avsevärt på väg 395.

– Vägen var ursprungligen krokig, tjälskadad med dålig hållfasthet. Sedan förra hösten har vi förstärkt den ena etappen mellan Merasjärvi och Vittangi och nu ska vi även bygga den andra. Vägen breddas rejält, kurvor ska rätas ut och hållfastheten i vägkroppen anpassas för att hålla för den belastning som gruvtransporterna kommer att innebära, säger Mattias Broström, Svevia.

Uppdraget omfattar, vägombyggnad av 11 km väg, byte av vägtrummor, el-arbeten samt en ny busshållplats i Merasjärvi, projektet ska vara klart under hösten 2015.

– Gruvnäringen är en stark drivmotor för Sverige och den svenska exporten som är helt beroende av en välfungerande infrastruktur som knyter samman Norrbotten med världen.

Svevias första uppdrag för vägombyggnad på sträckan var värt 36 miljoner och kommer att färdigställas under sommaren. Trafikverkets projekt för att möta det ökade transportbehovet från framförallt gruvnäringen omfattar totalt 16 mil väg mellan Kaunisvaara och Svappavaara och beräknas vara klart 2017.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...