Flügger offentliggjorde på måndagen sin kvartalsrapport för företagets första kvartal. I enlighet med strategin växer man internationellt och behåller samtidigt sin position i Norden.
Foto: Hos Flügger är man nöjda med årets första kvartal.
Bildrättigheter: Flügger
På måndagen presenterade Flügger sin kvartalsrapport för företagets första kvartal, som visar en internationell tillväxt på 18 procent jämfört med samma kvartal förra året. Därmed lyckas det nordiskt baserade företaget omsätta sin strategi i praktiken.
– Vi är nöjda med årets första kvartal på Flügger. Som vi ser det är de största tillväxtmöjligheterna för Flügger internationella, och det är också det vi har baserat vår strategi på. Samtidigt behåller vi vår position i Norden, vilket bekräftar att Flüggers riktning är den rätta, säger Sune Schnack, VD på Flügger.
Ökad efterfrågan
En av anledningarna till den internationella tillväxten är en målmedveten insats för att öka kännedomen om Flüggers produkter utanför Norden. Målet om ökad organisk tillväxt och expansion har därmed kommit närmare.
Samtidigt har Sune Schnack även fortsatt fokus på den nordiska marknaden. Här ligger aktiviteterna på förväntad nivå och det finns ingen anledning att ändra vare sig strategi eller målsättning.
– Som väntat är aktiviteten bland nordiska målare fortfarande låg, särskilt på större byggarbetsplatser. Därför följer vi planen under första kvartalet, där vi har fokuserat på vårt förstärkta utomhussortiment och satt handling bakom vår nya strategi Flügger Organic. Vår ambition är att befästa Flüggers position som målarbranschens ledande leverantör genom att stärka samarbetet med professionella målarmästare.
Stor tro på en bättre marknad 2025
Hösten och vintern närmar sig, vilket traditionellt sett innebär lägre aktivitet för den professionella målaren. För Flügger innebär det att man redan nu kan börja blicka framåt mot 2025. Enligt Sune Schnack finns det då möjlighet att marknaden förändras till det bättre:
– På Flügger tror vi att marknaden kommer att vända något när vi går in i 2025. Det är redan högre aktivitet på många byggarbetsplatser, även om detta ännu inte har nått målarna. Därför är det en hög prioritet för oss att vara redo att stötta den professionella målaren, som snart ska börja räkna på anbud och svinga penseln, säger han och avslutar:
– Vi fortsätter att fokusera på det som gör skillnad och skapar värde för målaren, såsom vårt digitala dokumentationsverktyg Flügger Document Manager och produkternas konsekvent höga och miljömässigt starka kvalitet. Målaren ska alltid kunna vara säker på att kvaliteten är densamma, oavsett uppgift eller omfattning – och med Flügger i bagaget kan man vara trygg i det.