Monaco Grand Prix är en prestigefylld tävling som är en del av Formel 1. Den går av stapeln varje år i Monaco på Rivieran. Banan, Circuit de Monaco är extra krävande eftersom den dras mitt inne i centrala Monte Carlo. Byggnationen tar månader att planera och själva bygget börjar veckor innan tävlingen. Allt planeras minutiöst och speciellt säkerheten för förare och åskådare är i centrum genom hela bygget.
Artikeln är i samarbete med oddsbonus
Vem vinner Monaco Grand Prix?
Om du är ett fan av motorsport följer du säkert tävlingarna i Formel 1 hela säsongen. Du har säkert också en klar uppfattning om vem som ska vinna? Kanske inte bara hela säsongen utan också de olika tävlingarna. Monaco Grand Prix tillhör verkligen en av säsongens höjdpunkter och det gör att många följer den spektakulära tävlingen på en bana i stadsmiljö.
Kanske vill du också passa på att satsa en slant på resultatet. Då kan det vara bra att börja med att leta rätt på en bra bettingbonus. Tips på bra erbjudanden kan du hitta på bland annat oddsbonus.online som listar svenska bettingsajter och deras bonuserbjudanden. Sen är det bara att lista ut resultatet och lägga ett vinnande bet.
Anrik racingbana
Monaco Grand Prix har anordnats sen 1929 och anses vara en av de absoluta höjdpunkterna under Formel 1 säsongen. Det faktum att banan sträcker sig genom ett tätbebyggt stadsområde gör dock byggnationen till en svårt process. Naturligtvis bidrar detta också till tjusningen med detta lopp. Man skulle kanske tycka att arrangörerna har haft goda möjligheter att öva under många år men faktum är att byggnationsprocessen på många sätt kan ändras år från år. Eftersom säkerheten alltid står i fokus så kan det mycket väl göras ändringar på banan.
Byggnation med stora utmaningar
Att bygga något i en tätbebyggd stadsmiljö är en utmaning i sig. Hela bygget måste ske i etapper för att störa trafiken och de boende så lite som möjligt. Arbetet börjar med att bygga upp barriärer och säkerhetsstaket. Säkerheten är i fokus både för att skydda förarna och åskådarna. Barriärerna som läggs ut väger sammanlagt flera ton och består bland annat av cirka tusen däckbuntar och två mil staket. Allt måste ligga på exakt rätt plats för att uppfylla kraven från organisationen FIA som styr Formel 1.
Efter att säkerhetsanordningarna är på plats börjar arbetet med att lägga ut asfalt. Eftersom Formel 1 körs i extrema hastigheter ställs det stora krav på banans underlag. Det sätts också upp läkare för närmare 40 000 åskådare.
Eftersom Monaco Grand Prix inte körs på en sluten arena är det svårt att veta exakt hur många besökare som väntas. Det måste ändå byggas upp ett helt maskineri i kulisserna. Det ska finnas plats för alla förare, deras bilar och alla utrustning och personal. Lägg till alla sponsorer, VIP-områden och liknande. Det är inte för inte som Formel 1 kallas för en cirkus. Det är mycket som ska byggas upp inför varje tävling. I Monaco används cirka 250 arbetare som jobbar med bygget dag och natt inför tävlingen.
Banans utmaningar
Att köra ett lopp mitt inne i en tätbebyggd stad är mycket krävande. Circuit de Monaco anses också vara extra prestigefylld att vinna på. Just för att den kräver så mycket av föraren. Det finns flera faktorer som gör denna bana till en utmaning. Banan är smal, den har flera snäva kurvor och det förekommer stora nivåskillnader. En av kurvorna är så snäv att det i den hålls den lägsta hastigheten i hela Formel 1. Kvalificeringarna är extra viktiga eftersom det är mycket svårt att göra omkörningar på banan.
Banan innefattar även en tunnel vilket ytterligare försvårar för förarna. Detta att köra in från ljus till mörker och tvärtom kräver extra fokus. Tunneln kan också bli till ett problem om det börjar att regna.
Att vinna deltävlingen på Circuit de Monaco har alltid setts som en ära. Svenska föraren Ronnie Peterson tog hem denna seger 1974. Så kallades han ju också för The Super Swede.
Bild av Guy Percival från Pixabay