Resultatet för första halvåret 2024/25 för Flügger Group A/S är som förväntat. Flügger lyckas behålla sin position i Norden samtidigt som tillväxten sker internationellt, främst i Polen.
”Som resultaten visar upplever vi att Flüggers initiativ tas emot positivt av målarna i Norden,” säger Sune Schnack, VD för Flügger Group A/S, om företagets resultat för första halvåret 2024/2025. Fotorättigheter: Flügger
Omsättningen ökade med fyra procent till 1 243 miljoner DKK jämfört med 1 200 miljoner DKK första halvåret 2023/24. De internationella marknaderna växte med 19 procent under perioden.
Rörelseresultatet (EBIT) har ökat med 33 procent och ligger på 140 miljoner DKK jämfört med 106 miljoner DKK första halvåret 2023/24. Framgången drivs av stabiliserade råvaru- och produktionskostnader i kombination med genomförda prishöjningar och andra kostnadsminskningar.
Den högre intäkten, tillsammans med lägre investeringsbehov och minskat rörelsekapital, har resulterat i ett tillfredsställande kassaflöde efter investeringsaktiviteter på 271 miljoner DKK, jämfört med 185 miljoner DKK samma period förra året (första halvåret 2024/25 inkluderar 43 miljoner DKK avseende fordringar från sålda verksamheter).
Baserat på resultaten från första halvåret preciseras nu prognoserna i förhållande till tidigare meddelanden. EBIT förväntas nu ligga i intervallet 85–95 miljoner DKK istället för tidigare 75–95 miljoner DKK.
Sune Schnack, VD för Flügger Group A/S, säger:
– Som resultaten visar upplever vi att Flüggers initiativ tas emot positivt av målarna i Norden. Vi märker också ett fortsatt ökat intresse för Flügger-varumärket på våra internationella marknader, särskilt i Polen. På Flügger går vi därför ut ur halvåret med ett starkt förtroende för våra prioriteringar i strategin Flügger Organic, där vi lägger särskilt fokus på den professionella målaren samt internationell organisk tillväxt.