En halv miljon är passerade  – och expansionen fortsätter

av Anders Enquist
NIBE_productline_2016_2_hero

För 35 år sedan visade NIBE sin första värmepump. Idag har företaget tillverkat och levererat över 500 000 och avser att fortsätta expansionen.

– Vi följer inga sofistikerade konsultmodeller. Jag skulle istället säga att framgångssagan bygger på ett småländskt målinriktat hårt arbete där vi har byggt upp NIBE på ett konsekvent sätt som vi tror på och som passar oss, säger Kjell Ekermo, affärsområdeschef för NIBE Energy Systems.
Världsunikt i sitt slag och som ett nav i utvecklingsarbetet är NIBE:s klimatlabb som är beläget i Markaryd. Här kan man experimentera med prototyper i verklig kyla, i regnstormar och ökenhetta, under långa perioder och med olika luftfuktighet, för att se vad som händer och på så vis kunna kvalitetssäkra slutresultatet. Varenda detalj utsätts för testerna och ger NIBE kunskap om verkligheten som få andra har.
Att ha sålt över 500 000 värmepumpar är en aktningsvärd siffra – och NIBE har dessutom all anledning att se positivt på framtiden. Nybyggnationen av småhus och intresset för värmepumpar ökar stadigt. Här är NIBE definitivt med i det främre ledet och möter efterfrågan. Ett högaktuellt exempel på detta är nya NIBE F2120 där företaget tar sitt största steg hittills på marknaden för uteluftsvärmepumpar. Att med en uteluftsvärmepump kunna uppnå en årsvärmefaktor som överstiger 5,0 är unikt i sitt slag och mycket svårslaget. Dessutom med upp till 65 graders framledningstemperatur och sensationella 63 grader vid minus 25 graders utetemperatur.
– En mer effektiv, lättinstallerad, högpresterande och tyst kvalitetsprodukt än NIBE F2120 känner vi inte ens till på den internationella marknaden, säger Kjell Ekermo.
När det kommer till framtidstro för NIBE är Kjell Ekermo minst lika entusiastisk:
– Produktutveckling har alltid högsta prioritet för NIBE och vi skannar hela tiden av marknadens behov och trender, både nationellt och internationellt. Vi avser att fortsätta expansionen och då är naturligtvis en stor del av verksamheten inriktad på att hitta framtidslösningar som möter de kommande behoven. Vi tror på en värld som i ökande grad använder förnybara, kostnadseffektiva och miljövänliga produktlösningar, avslutar Kjell Ekermo.

 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...