Historiskt många tåg i tid för maj månad

av Admin

– Fler ska komma fram i tid på fler sträckor i landet, efter säkerheten är det järnvägens viktigaste fråga. Samtidigt kommer fler tåg fram i tid idag än det överhuvudtaget gick tåg för bara tio år sedan, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket. Grafik: Trafikverket

För första gången någonsin kom resenärerna på över 80 000 tåg fram i tid under en majmånad. Fler tåg kommer fram i tid idag än det gick tåg för tio år sedan. Nästan nio av tio tåg var punktliga i maj. I maj reste resenärer med drygt 90 000 tåg i Sverige och 88,6 procent kom fram i tid, där de som var över fem minuter sena till sin slutstation räknas som försenade. Det är 1,1 procentenheter högre än i april och 1,9 procentenheter högre än maj 2024.

Göteborg-Köpenhamn – punktligaste fjärrtågen
I maj blev resenärer som reste med tåg som var minst en minut försenade i snitt 16 minuter sena med fjärrtåg, sju minuter med regionaltåg och fem minuter med pendeltåg. Medianvärdet var fem minuter för fjärrtågen, tre minuter för regionaltågen och två minuter för pendeltågen. Den stora skillnaden beror på att medianen inte påverkas lika mycket av till exempel tåg med väldigt långa förseningar. Resenärerna kom fram i tid med fler tåg i maj än månaden innan oavsett om de reste med både pendel-, regional- och fjärr-/snabbtåg. Punktligaste fjärrtågslinje var Göteborg-Helsingborg-Köpenhamn, där nästan 92 procent av över 1000 tåg kom fram i tid.

Totalt var det 32 tåglinjer där över 95 procent av tågen kom fram i tid
Bäst gick det för regionaltågen i Småland, där gick 15 av de mest punktliga linjerna i maj. På linjen Jönköping-Nässjö-Eksjö var 99,6 procent av tågen punktliga, bara ett av 231 tåg var mer än fem minuter sent. Över 98 procents punktlighet hade även tåglinjer på sträckorna Halmstad-Ängelholm-Helsingborg, Karlskrona-Emmaboda, Tranås-Jönköping-Tranås, Eksjö-Jönköping och Nässjö-Vetlanda-Nässjö. Här är några sträckor med tåglinjer där över 95 procent var i tid:

  1. Jönköping-Eksjö:                                              99,6%
  2. Karlskrona-Emmaboda:                                   99,3%
  3. Tranås-Jönköping:                                           99,3%
  4. Eksjö-Jönköping:                                              99,1%
  5. Nässjö-Vetlanda:                                              98,6%
  6. Vetlanda-Nässjö:                                             98,5%
  7. Halmstad-Helsingborg:                                    98,2%
  8. Jönköping-Tranås:                                           98,1%
  9. Åstorp-Helsingborg:                                        97,4%
  10. Kalmar-Emmaboda:                                         97,0%
  11. Göteborg-Älvängen:                                        96,9%
  12. Helsingborg-Halmstad:                                    96,8%
  13. Emmaboda-Karlskrona:                                   96,8%
  14. Varberg-Uddevalla:                                         96,8%
  15. Jönköping-Växjö:                                            96,5%
  16. Växjö-Värnamo:                                              96,5%
  17. Malmö-Ängelholm:                                          96,4%
  18. Norrköping-Jönköping:                                    96,4%
  19. Hässleholm-Markaryd:                                    96,3%
  20. Gnesta-Södertälje:                                           96,1%

Över 1000 tåg försenade på grund av obehöriga i spår 
Orsaken till förseningar kan delas in i tre delar – fel orsakade av infrastrukturen, tågen, eller yttre faktorer som dåligt väder eller obehöriga i spår. Det är olagligt att korsa järnvägen på andra platser än vid övergångar som plankorsningar, broar och tunnlar. Att befinna sig bland spåren är livsfarligt och det orsakar förseningar då tågen måste sakta ner eller stanna. – Nio av tio tåg kommer fram i tid och 95 procent inom en kvarts marginal. Det ska gå att lita på järnvägen och nu rustar vi upp den mer än någonsin för att fler resenärer ska komma fram punktligt, avslutar Thomas Andersson.

Järnvägen rustas på högvarv – över 1700 planerade arbeten 
Antalet tåg har fördubblats de senaste decennierna. Det är en positiv utveckling att allt fler väljer att resa och transportera på järnvägen, men det ställer stora krav på vår järnvägsanläggning. Järnvägen behöver rustas och utvecklas för att kunna ta hand om alla behov. Den behöver bli mindre känslig för störningar, så att fler kommer fram punktligt. Under 2025 genomför vi över 1700 planerade arbeten i spåren och en hel del görs den här tiden på året. Med hjälp av dubbelt så mycket pengar som för tio år sedan och smart planering får vi ut fler underhållsjobb i spåren.

Läs mer om hur Trafikverket jobbar med järnvägen 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...