Trygga och nöjda hyresgäster

av Admin

Över 78 procent av HSB Sundsfastigheters hyresgäster tycker att de får ganska bra eller mycket bra service. Det visar 2018 års hyresgästundersökning som AktivBo genomför på uppdrag av HSB Sundsfastigheter. Frågor som ställs gäller bland annat trygghet, städning och om man får hjälp när det behövs. Resultatet är en höjning med 2,5 procentenheter från föregående år. 

– Vi är mycket glada över att våra kunder är så nöjda. Jag tror att några av våra styrkor är vårt goda samarbete internt med korta beslutsvägar samt att vi lyssnar på våra kunder. Det viktigaste för oss är att de ska ha det rent, snyggt och tryggt, säger Lennart Eckerholm, förvaltare och tillförordnad chef för hyresfastigheterna.

De närmaste åren har bland annat trygghet prioriterats med nya passersystem och bättre belysning utomhus och i källare. Undersökningen visar att det finns önskemål om förbättrat underhåll och sophantering, vilket kommer att prioriteras framöver. Under nästkommande år fortsätter arbetet med att restaurera de äldre fastigheterna, förnya tvättstugor som har digitala bokningssystem och skapa nya miljörum med utökad källsortering.

– Resultatet av undersökningen är något av en guldgruva som vi kommer att arbeta mycket med. Många hyresgäster har tagit sig tid att skriva ner förbättringsförslag vilket ger oss ett utmärkt underlag när vi nu ska prioritera och planera för vilka åtgärder som ska genomföras, säger Lennart Eckerholm.

Enkäten, som innehåller cirka 75 frågor om service och förvaltning, gick ut till 914 respondenter under hösten 2018 och över hälften av dem svarade.

HSB Sundsfastigheter är HSB Malmös dotterbolag som genom förvärv och nyproduktion förvaltar över 2 200 hyreslägenheter i Malmö, Trelleborg och Svedala.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...