Merlo sköter ruljansen på Ringhals

av Admin

GDL, som bland annat sköter industrilogistik på kärnkraftverket Ringhals, är nu inne på sin tredje generation Merlo. I början av året fick de sin sprillans nya Merlo P50.18 Plus och hyllar nu både komfort och hydraulik.

Inne på kärnkraftverket sköter företaget GDL lastning, lossning och godshantering av det mesta som används i verksamheten – allt från bränslestavar till kopieringspapper.

– Vi köpte vår första teleskoplastare från Merlo 2007 och är nu inne på den tredje i ordningen. Det finns mycket som jag gillar både med Merlo och med Hüllert. Om jag ska välja några punkter säger jag kundbemötandet och servicetillgängligheten. Jag tycker att de är fantastiskt tillmötesgående och vi har alltid fått den hjälp vi behövt. Hüllert är verkligen måna om sina kunder, säger Johan Viskalyck, produktionschef på GDL.

Ringhals är en stor industri som sysselsätter omkring 1 500 anställda, driften av anläggningarna är en viktig del av verksamheten. För att få jobba inne på kärnkraftsanläggningen krävs specialistkompetens. GDL har flera maskiner i arbete inne på Ringhals, Merlo P50.18 Plus är dock den enda teleskoplastaren. Den används till ett stort antal olika lyftmoment, bland annat när det krävs räckvidd som när material ska lyftas upp på tak.

– Oftast lyfter vi inte högre än tio meter så det räcker gott och väl till för våra behov. Däremot är det ofta trångt inne på anläggningen och då är det väldigt praktiskt med sidonivellering. Det är en stor anledning till att vi väljer just Merlo. Jag kör själv maskinen ibland och det är en funktion som jag inte skulle vilja vara utan, säger han.

 

 

Merlo P50.18 Plus körs åtta timmar om dagen, året om, och hanterar ibland gods som är både dyrbart och svårt att få tag i. Det ställer stora krav på både maskinen och föraren. Pålitlighet och driftssäkerhet är därför viktiga egenskaper hos en maskin som ska användas på Ringhals. Även där är Merlo det givna valet för GDL.

I affären byttes företagets Merlo 40.17 från 2013 in och Johan Viskalyck konstaterar att det har hänt mycket i utvecklingen mellan de olika årsmodellerna.

– Det är en otrolig skillnad om man jämför maskinerna. Komfortmässigt har det blivit väldigt mycket bättre. Man sitter skönare, spaken är trevligare att hålla i, instrumenteringen är bättre utformad. Och när det kommer till hydrauliken så är den framförallt mycket mjukare i sina rörelser. Dessutom har vi nu fått lastarmsfjädring, vilket vi inte hade på den förra och det gör också att både körupplevelse och komfort blir mycket bättre, säger han.

 

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...