Elgiganten inviger nytt konceptvaruhus i Trollhättan

av Admin

Lagom till Black Friday och julhandeln inviger Elgiganten nytt varuhus i det nya handelsområdet Överby Västra, Trollhättan. Varuhuset blir det andra i landet, efter Täby i Stockholm, som utformats efter Elgigantens nya butikskoncept som tidigare i år belönades med titeln ”Årets Omniupplevelse 2018”. 

– Vi vill vara lättillgängliga och ser hela tiden över möjligheten att förenkla och förbättra kundupplevelsen i våra varuhus. I det nya konceptvaruhuset kan vi erbjuda kunderna ett betydligt bredare sortiment att välja mellan, men också en ännu bättre service och kundupplevelse på alla plan med hjälp av smarta, digitala lösningar, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Digitala prislappar frigör tid för medarbetarna som de nu kan lägga på kunderna och via digitala skärmar kan kunderna beställa från Elgigantens utökade sortiment med över 20.000 artiklar. Produkten kan de välja att få levererad till butiken eller direkt till hemmet. Kunder som beställer produkter på nätet via Elgigantens Click and Collect-tjänst behöver inte heller ta sig till ett utlämningsställe i varuhuset, utan får gå till ett speciellt skåp som öppnas med en kod som kunden får skickad till sig vid beställningen.

Bredare sortiment och nya affärsområden
Varuhuset i Trollhättan har haft en positiv trend trots dåliga förutsättningar i form av för liten lokal, men med den nya lokalen har butiksytan dubblerats och sortimentet utökats betydligt. Dessutom har nya affärsområden tillkommit i form av en gaming-avdelning, köksutställning samt företagsförsäljning.

– Gaming, kök och företagsaffären är våra snabbast växande affärsområden och därför lägger vi extra fokus på dessa när vi utformar våra nya varuhus. Något som blir allt viktigare för kunderna är också möjligheten till installation, service och support av deras vitvaror och hemelektronik, och det kan vi erbjuda både i hemmet och i vårt nya Knowhowcenter i varuhuset, säger Niclas Eriksson.

Elgiganten kan hjälpa kunderna med allt från montering och installation till att komma igång med sin nya produkt. Kunden kan även få support och service för sin befintliga hemelektronik. Här finns hundratals tjänster som underlättar för kunderna, som till exempel installation av luftvärmepumpen, att få mobilen startklar, att återskapa raderade filer på datorn eller föra över data mellan olika enheter. Vill inte kunden komma till varuhuset, så kan Elgigantens hemtekniker åka hem till kunden som då även kan göra RUT-avdrag för arbetstiden.

Elgigantens satsning har lett till utökade öppettider för varuhuset och ytterligare ett 20-tal arbetstillfällen i Trollhättan.

Elgiganten utnämndes till ”Årets Omniupplevelse 2018 av Svensk Handel med motiveringen:

Butiksmiljön sätter en ny standard för hemelektronikhandeln och lockar till upplevelser med mängder av demonstrationspunkter. Digital teknik utnyttjas genomgående, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna sig åt kunderna. Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden och digitala skåp för avhämtning underlättar för kunden. Här kommer kunden nära omnikanalvisionen att kunna välja, var, när och hur hen vill handla.”  

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...