ABB presenterar teknik för 15 sekunders ultrasnabb laddning av elbussar

av Boxtoppen

Inga luftledningar och ultrasnabb laddning vid utvalda busshållplatser skapar nya möjligheter för nästa generation av tysta, flexibla och utsläppsfria kollektivtrafiksystem.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget har utvecklat en ny teknik som möjliggör världens första system för ultrasnabb laddning av eldrivna bussar.

Vid den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP:s 60:e världskongress presenterade ABB sitt samarbete med Genèves kollektivtrafikbolag (TGP), Office for the Promotion of Industries and Technologies (OPI) och stadens energibolag (SIG) i pilotprojektet för ett nytt elbussystem TOSA.

För första gången kommer ABB:s nya snabbladdningsteknik att användas för att ladda stora bussar, med plats för upp till hela 135 passagerare. Bussarnas batterier ska laddas direkt vid vissa hållplatser, under tiden som passagerare går av och på bussen, med hjälp av en ny typ av automatiska ultrasnabba laddare. Tekniken testas för närvarande i ett pilotprojekt på sträckan mellan Genèves flygplats och stadens internationella mässcentrum Palexpo.

”Genom tekniken för superladdning kan vi testa en ny generation av stadsbussar som inte längre är beroende av luftledningar”, säger Claes Rytoft, ABB:s tillförordnade tekniske chef. ”Det här projektet banar väg för en omställning till flexiblare och kostnadseffektivare kollektivtrafiklösningar som samtidigt minskar miljöpåverkan och bullernivåerna.”

TOSA (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation) är ett helt utsläppsfritt system eftersom elen som används för laddning kommer från ren vattenkraft. Laddningstiden är så kort att busstidtabellen inte påverkas. Tack vare att luftledningar inte längre behövs förbättras också den estetiska miljön samt flexibiliteten vad gäller linjedragning. Systemet använder en laserstyrd arm som ansluter bussen till en laddstation vid busshållplatserna, istället för de konventionella laddstolparna.

Superladdningstekniken samt traktionsutrustningen ombord för projektet har utvecklats av ABB och optimerats för busslinjer med högfrekvent trafik i storstadsområden, med ett stort antal passagerare under rusningstid. Batterierna ombord kan fyllas på med 400 kW under 15 sekunder vid utvalda hållplatser längs linjen. Vid ändhållplatsen laddas sedan bussen i 3-4 minuter, vilket är tillräckligt för att batterierna ska vara fulladdade igen. Tack vare ett innovativt elektriskt drivsystem kan energi från den takmonterade laddningsutrustningen lagras i kompakta batterier tillsammans med energi från bussens bromssystem för att driva både motorer och kringutrustning, såsom innerbelysning.

För mer information om laddning av elfordon, klicka här.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...