Svenskarna spenderar mest tid i duschen – men är villiga att ändra sina vanor

av Admin

För många är en varm dusch ett avkopplande sätt att starta eller avsluta dagen på. Något som kan leda till en hög vattenkonsumtion. I sanitetsleverantören GROHEs kartläggning Vattenbarometern framgår det att den genomsnittlige svensken dagligen spenderar mellan sex till tio minuter i duschen. Därmed tar man de längsta duscharna i Norden. Varannan svensk är dock beredd att korta ner sina duschar för att minimera sin vattenförbrukning. 

Svenskarna har en positiv attityd till att förändra sin livsstil för att minimera sin vattenförbrukning. Det visar en undersökning utförd av Ipsos Norm på uppdrag av GROHE. Framförallt är invånarna positiva till att stänga av vattnet när de borstar tänderna och när de tvålar in sig. Det kan 63 respektive 52 procent tänka sig att göra. Nästan varannan, 48 procent, kan också tänka sig att ta kortare duschar för att minska sin vattenkonsumtion. Välbehövligt med tanke på att svenskarna spenderar mest tid i duschen av alla nordbor. Hela 37 procent uppger att de duschar i 6–10 minuter vid varje tillfälle. Och var fjärde svensk spenderar normalt 11–15 minuter i duschen. Till skillnad från våra nordiska grannar där det vanligaste är att duscha i 3–5 minuter per tillfälle.

– Det är givetvis inte bra att svenskarna tar så pass långa duschar – i många fall dubbelt så långa som invånarna i våra grannländer. Anledningen till detta kan vara att Sverige har en närmast obegränsad tillgång till färskvatten. Men så ser det inte ut över hela världen. Vatten är en livsnödvändig resurs och för att hjälpas åt att hålla konsumtionen på en rimlig nivå krävs det att alla bidrar. Som tur är verkar svenskarna positivt inställda till att ändra sina vanor och minska sin vattenförbrukning, säger Christina Holmberg, Marketing Manager på GROHE.

Så vill svenskarna minska sin vattenkonsumtion

1. Stänga av vattnet vid tandborstning 63%

2. Stänga av vattnet när jag tvålar in mig 52%

3. Ta kortare duschar 48%

4. Använda diskmaskin 46%

5. Använda vattensnåla sanitetsprodukter 39%

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos Norm på uppdrag av GROHE. Undersökningen genomfördes den 24–31 januari 2020 i form av en webbenkät. Sammanlagt har 4 032 personer deltagit i åldrarna 18 år och äldre. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt i länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.​

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...