Mimers kvalitetsarbete lyfts fram som ett gott föredöme

av Admin

Bostads AB Mimer i Västerås tilldelas ett erkännande för sitt kvalitetsarbete. Institutet för Kvalitetsutveckling – SIQ, meddelar att Mimer lyfts som ett föredöme i hur kundorienterad verksamhetsutveckling kan skapa engagemang och systematik, med goda resultat som följd. Företaget har utvecklade arbetssätt, som genomsyrar hela organisationen, för att involvera sina kunder och intressenter i kvalitetsarbetet. Detta gäller såväl i det dagliga förbättringsarbetet som i den långsiktiga verksamhetsplaneringen. 

Utmärkelsen Svensk Kvalitet är Sveriges mest prestigefyllda kvalitetsutmärkelse och tilldelas organisationer som påvisat synliga resultat av sitt framgångsrika kvalitetsarbete av Institutet för Kvalitetsutveckling – SIQ.

– Grunden i kvalitetsarbete är att fokusera på kunder och i bostadsbranschen är man verkligen nära sina kunder. Därför är det mycket roligt att se hur Bostads AB Mimer har utvecklats och nu erhåller ett så kallat erkännande inom ramen för Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Erkännandet skall ses som ett bevis på att de är på mycket god väg i sitt förbättringsarbete och vi önskar dem  lycka till i det fortsatta arbetet, säger Mats Deleryd, VD vid SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling.

– Mimer ska bli Sveriges bästa bostadsföretag. För att nå dit behöver vi ha nöjda kunder och medarbetare, bra lönsamhet, och ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Dessutom måste vi ligga i framkant när det gäller utveckling och kvalitet. Våra medarbetare har jobbat uthålligt med vår kvalitetsresa enligt våra värderingar; omtanke, nytänkande och engagemang. Detta erkännande sporrar oss till att vässa oss ytterligare, säger Mikael Källqvist, VD på Bostads AB Mimer

Mimer bedriver ett systematiskt och väl förankrat kvalitetsarbete som omfattar alla delar av organisationen. Företaget har tydliga mål och planer för att bli en ledande verksam­het. Den värderingsstyrda verksamhetsledning­en lägger stor vikt på kontinuerlig utveckling av personalens kompetens och på att driva ett offensivt arbetsmiljöarbete som följs upp i åter­kommande mätningar. Erkännandet baseras på en gedigen utvärdering av de organisationer som deltar.

– Vi är förstås stolta över att vi lyfts fram som ett gott föredöme när det kommer till kvalitet. Vi har lyckats få kvalitetsarbetet att genomsyra hela organisationen och det kan vi bara tacka alla otroligt engagerade medarbetare för. När man som företag tar ett sådant här kliv är det helt avgörande att man har med sig hela organisationen säger, Wivecka Ljungh HR- och kvalitetschef, Bostads AB Mimer.

Mer om Utmärkelsen Svensk Kvalitet
Utmärkelsen Svensk Kvalitet delas ut av Institutet för Kvalitetsutveckling – SIQ och har till syfte att stödja utvecklingen av det systematiska förbätt­ringsarbetet på organisationsnivå och lyfta fram goda förebilder till inspiration för andra, både inom privat och offentlig sektor. Verksamheterna som deltar blir belysta ur ett helhetsper­spektiv där styrkor och förbättringsmöjligheter identifieras i detalj utifrån SIQ Managementmo­dell vilken utgör en grund för hur organisationer når framgång med sin verksamhet. Erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling delas ut för att belöna organisationer som är på god väg i sitt kvalitetsarbete.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...