AI och digital etnografi kan ge djupare insikt om bygg- och fastighetsmarknaden

av Admin

Tack vare att vi dagligen lämnar allt fler digitala avtryck efter oss, skapas nya möjligheter att analysera vår omgivning och målgruppers behov och beteende.

AI och digital etnografi kan ge djupare insikt om bygg- och fastighetsmarknaden, Bild: Mickael Tannus

Nyckeln till förståelsen ligger i AI-tekniken. Industrifakta har i mer än 40 år arbetat med omvärldsanalyser, konjunkturrapporter och prognoser för den svenska och nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Till de traditionella analysverktygen och källorna adderas nu ett, för de nordiska länderna, unikt verktyg.

Jens Linderoth som är analysansvarig på Industrifakta förklarar närmare. Vi har ingått ett exklusivt partnerskap med AI-företaget Quilt.ai och genom detta får vi en möjlighet att i realtid studera och analysera samhällstrender, konsumentbeteende och värderingar på basis av all digital kommunikation som sker i form av text, bild och film. Detta ger oss bl a en bredare kunskap och en unik insikt om vad som driver den konsumentrelaterade delen av bygg- och fastighetsmarknaden. Det kan handla om allt ifrån livsstilsmönster, boendevärderingar till hur ekonomiska faktorer påverkar konsumenters beteende och investeringsvilja.

– I samband med att Industrifakta tar ett stort steg framåt på marknaden passar vi även på att, genom ett namnbyte, starkare knyta oss till vår ägare Navet AB. Från och med den 12 juni byter Industrifakta namn till Navet Analytics och blir Navet-koncernens fjärde affärsområde. Vi vill gärna understryka att vi är samma företag med samma fokus och erfarenhet som tidigare, men att vi nu adderar en ny teknik, vilket öppnar upp för helt nya analysmöjligheter och insikter på både existerande marknader och nya, avslutar Jens.

Källa Industrifakta AB

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...