Årets vinnare vid Återvinningsgalan korade

av Henrik Langborg

180 personer samlades den 1 december på Nalen i Stockholm för den tredje upplagan av Återvinningsgalan och utdelningen av Swedish Recycling Awards. Miljöminister Lena Ek invigningstalade och Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin, delade ut priser. Konferencier var radioprofilen Titti Schultz.

Bland många priser delades också Specialpriset ut, Sveriges tyngsta miljöpris, det väger över 48 kilo. Göteborgs Stad tog hem priset för sin Avfallsutmaning kallad Leva Livet.

Åtta vinnare korades under kvällen, nedan kan ni se samtliga.

Arrangör av galan är facktidskriften Recycling & Miljöteknik. Galan stöds av de tre branschorganisationerna Avfall Sverige, Återvinningsindustrierna, och Svenska Järn.

Pristagarna utses av en jury efter genomfört nomineringsförfarande.

Under galan delade också NSR, Nordvästra Skånes Renhållning, ut sitt pris ”Årets Kretslöpare”, som i år tilldelades SVT-programledaren Heidi Andersson, för sin programledarroll i ”Miljöhjältarna”. Heidi Andersson är också känd som världsmästare i armbrytning.

Nästa års Återvinningsgala arrangeras 29 november.

 

Årets Kretsloppsavgiftare: Basta-registret tillsammans med Danielle Freilich, Sveriges Byggindustrier.

 

Årets Metallåtervinnare/Skrothanterare: Kuusakoski Sverige AB

 

Årets Återvinningsanläggning: Swerec AB

 

Årets Avfallsbehandlare: Gästrike Återvinnare

 

Årets Entreprenör: Creatables AB

 

Årets Elektronikåtervinnare: Boliden AB, Rönnskärsverken

 

Årets Återvinningskommun: Eskilstuna

 

Årets Specialpris: Göteborgs Stads ”Leva Livet Avfallsutmaning”

 

För mer info:

Martin Dyberg, chefredaktör Recycling & Miljöteknik, 042-4901931, 0709-759930, martin.dyberg@mentoronline.se

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...