En klassiker firar 75 år i Sverige – Birgitta tog emot den allra första folkabussen den 4 oktober 1950

av Admin

Den första leveransen av folkabussen i Sverige skedde den 4 oktober 1950. Bussens vidare öden är okänt, men Volkswagen Transportbilar har letat upp Birgitta på bilden 75 år senare

På lördag, den 4 oktober, är det exakt 75 år sedan den första folkabussen kom till Sverige. En Volkswagen Typ 2 levererades då till familjen Wemmert i skånska Hyllinge – och nu har vi besökt Birgitta med folkabussens moderna efterföljare, ID. Buzz Cargo.

Det allra första exemplaret av folkabussen lämnade produktionsbandet i Wolfsburg den 8 mars 1950. Det dröjde bara till den 4 oktober samma år som modellen nådde svensk mark – och den levererades till Nils Wemmert i Hyllinge.

Hans dotter Birgitta var då tre år och folkabussens insats hos Nils Wemmerts Maskinstation förevigades med en bild där Birgitta klappar den unika bilens front.

75 år senare bestämde vi oss för att låta folkabussen besöka henne i Skåne igen, nu i form av den moderna efterföljaren till Typ 2 – ID. Buzz Cargo.

Birgitta har fått berättat för sig vad Europas mest framgångsrika transportbil genom tiderna sysslade med i sin tjänst hos Wemmert.

”Pappa åkte runt i den till andra lantbrukare och utförde arbete på deras åkrar. Och när de var och jobbade med lantbruksmaskinerna så kunde mamma ibland få ta folkabussen och hämta hem pågarna när arbetsdagen var slut”, säger Birgitta.

Sedan 1950 har fler än 12,5 miljoner VW-bussar tillverkats och den kultförklarade folkabussens arv syns fortsatt i dag hos modellerna Transporter/Caravelle, Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo

Birgitta bredvid en ID. Buzz Cargo på familjen Wemmerts gård i skånska Hyllinge – 75 år efter Sveriges första folkabuss levererats på samma plats.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...