Mer än hälften av svenskarna vill använda sin smartphone som nyckel

av Admin

51 procent av svenskarna uppger att deras vardag skulle bli enklare om de fick möjligheten att använda en smartphone som nyckel till hemmet. Detta visar en färsk undersökning på temat “Framtidens urbana liv”*. Den som en gång tappat bort sin nyckel är väl medveten om att detta ofta är en kostsam historia både för individen och föreningen. Med den nya lösningen KONE Residential Flow finns nyckeln istället i telefonen och det blir en sak mindre att hålla reda på i vardagen. 

KONE Residential Flow

Undersökningen tittade på flera olika vardagsutmaningar kopplat till hemmet och bostadsmiljön. Studien innehöll också frågor om eventuella förväntningar på digitaliseringen som kan komma att skapa nya möjligheter för framtidens bostäder. Resultatet går helt i linje med ”KONE Residential Flow”, en ny lösning där boende kan säga adjö till tunga portdörrar och evigt letande efter nycklar samt missade hemleveranser eller information om sitt bostadshus.

Skillnader mellan yngre och äldre
Yngre människor har andra krav på sina bostäder jämfört med den äldre generationen. Bland de mellan 18 och 35 år, svarar nära hälften att det skulle förenkla deras vardag om de hade möjlighet att släppa in besökare i sitt bostadshus, även när de själva inte är hemma. Detta skulle till exempel kunna innebära att man kan ta emot en hemleverans när man själv är på jobbet. Dessutom tror nästan 40 procent av samtliga respondenter, att de om tio år inte längre använder traditionella nycklar för att öppna sina dörrar. Studien fann också att att yngre människor tappar bort sina nycklar betydligt oftare än vad äldre gör. Nära en tredjedel av de mellan 18 och 22, har tappat bort sina nycklar under de senaste 12 månaderna, i motsats till endast två procent av de som är 56 år och äldre.

– Vi har utvecklat KONE Residential Flow-lösningen tillsammans med våra kunder som svar på några klassiska vardagsutmaningar. Många av våra kunder känner igen sig i att det kan vara krångligt att komma hem när man har mycket att bära, att det är trist att missa en hemleverans bara för att man inte är hemma eller att informationen från bostadsrättsföreningen inte når fram. Efterfrågan på smarta digitala lösningar ökar och KONE Residential Flow möter just dessa utmaningar och gör det smidigare att komma hem, säger Lennart Strandman, projektledare i KONE Skandinavien för Residential Flow.


En ny nivå av flexibilitet och bekvämlighet för boende

KONEs uppdrag är att göra det enkelt att förflytta sig i en urban miljö. KONE har tagit ett helhetsgrepp kring personflöden i den urbana miljön. Målet är att både människor, varor och information kommer fram på ett så smidigt och säkert sätt som möjligt. Både när det gäller flödet till, från, och mellan byggnader – gamla som nya.

Med KONEs senaste lansering Residential Flow blir dörrar, hissar och digitala informationsskärmar nu ett integrerat system som gör det enklare att komma hem. KONE Flow-appen kopplas till portdörren genom trådlös Bluetooth och porten kan öppnas genom att lägga handen på den vägghängda läsaren när den boende bär med sig sin smartphone. Lösningen gör det också möjligt för boende att få information om sin fastighet genom appen och på informationsskärmar i porten samt i hissarna. När porten fått en signal om att den boende är på väg in, kallas samtidigt hissen ned och hissdörren öppnas automatiskt utan att man själv behöver öppna den. Hissen tar sedan den boende till rätt våning utan att man manuellt behöver trycka på en enda knapp. Boende kan också öppna entrédörren och släppa in besökare via sin smartphone. I tillägg gör lösningen det lättare för fastighetsägare att kontakta de boende.

Läs mer om KONE Residential Flow >>

Se video >>

*Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Syno International genom en onlinepanel i augusti 2018. Totalt 1 004 män och kvinnor i åldern 18-80 år bosatta i Sverige deltog.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...