Förändra dåliga rutiner vid byte av växellådsolja

av Anders Enquist

Benjamin Franklin sade en gång, “det är lättare att förhindra dåliga vanor än att bryta dem”. Detta klingar bekant för industrisektorn, där det är lättare att skapa en god vana av ett förebyggande underhåll, än att återhämta sig från maskinskador eller driftstopp. Det är däremot lättare sagt än gjort. Förebyggande underhåll kräver konstant vaksamhet för att den ska vara effektiv, se till att underhållstekniker vet när det är den rätta tidpunkten att smörja kullager, applicera en rostförebyggande beläggning eller behandla vattentillförseln. Dessa uppgifter varierar i frekvens, så det kan innebära en brant inlärningskurva för att få till det.

Problem väntar inte på att man är redo och speciellt när det kommer till att byta växelolja, leder det ofta till problem om man inte får till det på rätt sätt. T.ex. att vara för snabb med att byta olja, leder till högre kostnader då fler byten kommer att behövas än vad som är nödvändigt. Å andra sidan, att glömma att byta oljan vid den rätta tidpunkten, ökar sannolikheten för maskinskador och defekter, vilket i sig leder till ökade driftkostnader.

Trots att båda extremfallen leder till ökade kostnader för företaget, är det bara 20 % av alla oljebyten som sker vid rätt tidpunkt. Detta är inte överraskande när man tar i beaktning att många variabler kan avgöra hur ofta oljan behöver bytas ut. Medan många tekniker kanske fyller upp en maskin och förväntar sig att den behöver ett byte efter en viss tidsperiod, är det faktiskt kvaliteten på själva oljan som måste mätas. Detta är förstås svårt utan ett omfattande förhållningssätt för industriell analys av växeloljor. För att på ett tillförlitligt sätt mäta kvaliteten av oljan och när det är dags för att byta ut den, måste tekniker identifiera mängden av externa föroreningar, samt metallslitage, liksom oljans generella tillstånd.

Till exempel är oxidation en naturligt förekommande process som påverkar oljan över tid. Där det finns syre, kommer oljan att börja brytas ned och detta minskar oljans livslängd i sig själv. Dessutom produceras slam som gör att utrustningen arbetar hårdare och driver upp driftkostnaderna. Om detta tillåts att pågå för länge, kommer surheten på den oxiderade oljan stadigt att öka och resultera i korrosion och gropfrätning. Medan detta är problematiskt om det tillåts fortgå för längre tidsperioder, ger surheten en mer exakt uppskattning av oljans tillstånd.

Genom att mäta ökningar i systemets totala syratal (TAN), kan underhållstekniker, samt anläggningschef identifiera när oljans surhet börjar uppnå den maximalt acceptabla nivån och agera därefter. Emellertid står TAN bara för en del av det övergripande systemet på växellådans kondition och det finns mycket annat att ha i åtanke, såsom drifthälsan på själva maskineriet. Det är av stor vikt att tekniker överväger alla aspekter för att garantera optimal prestanda. För detta ändamål har NCH Europe utvecklat NCHs oljeserviceprogram (NOSP) för att hjälpa företag hålla sina maskiner verksamma och oljebyten tidsenliga. Prover på växeloljor analyseras och användarvänliga rapporter skapas så att anläggningstekniker kan se en översikt av exakta resultat, vilket ger en klar översikt över utrustningens tillstånd och det totala syratalet (TAN) hos oljan.

Exakta analyser hjälper tekniker att förhindra att hamna i den dåliga vanan med felaktig oljehantering. Genom att kombinera dessa insikter med ett effektivt rengöringsmedel och en lämplig växelolja, kan dåliga oljebytarvanor och avbrott, hållas på avstånd.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...