CompuMark lanserar nytt DIY-verktyg för träffsäkrare bildsökningar 

Det nya DIY (gör-det-själv)-verktyget som varumärkesföretaget CompuMark presenterar idag är fullt integrerat i företagets befintliga TM go365-lösning och hjälper användarna att snabbt och smidigt hitta bilder på nätet, vilket kan vara användbart vid t ex varumärkesregistreringar.  

Det nya DIY (gör-det-själv)-bildsökningsverktyget TM go365 Image Search, som CompuMark, branschledande inom varumärkesskydd, lanserar idag fungerar som en självbetjäningsfunktion för att söka efter bilder och bildvarumärken på nätet. Verktyget hjälper användarna att snabbt säkerställa så att företagets planerade bildvarumärke inte “krockar med” och blir alltför snarlikt andra registrerade varumärken och bilder. På samma sätt kan det hjälpa dig att upptäcka när någon har kopierat eller försökt efterlikna ditt företags registrerade bildvarumärke.

TM go365 Image Search är det första verktyget i sitt slag som kombinerar bildigenkänningsteknik med en global innehållsdatabas och ett kraftfullt arbetsflödesverktyg. Genom att helt enkelt ladda upp en bild och trycka på sök, så får användaren ett omfattande sökresultat på de bäst matchande bilderna. Resultatet kan sedan t ex filtreras, sorteras och flaggas av användarna enligt deras specifika preferenser, vilket är unikt i branschen.

TM go365 Image Search inkluderar även en flexibel sökkontrollfunktion, som låter användare markera ett segment av en uppladdad bild och fokusera bildigenkänningstekniken på just det bildsegmentet. Funktionen kan användas för att söka efter unika egenskaper i en större bild, eller för att helt enkelt genomföra en grundlig granskning innan du lämnar in din varumärkesansökan. Lösningen möjliggör för användarna att spendera mindre tid på bildvarumärkessökningar och istället lägga mer fokus på att utvärdera resultat och bedöma eventuella risker. Verktyget är helt integrerat i CompuMarks molnbaserade lösning TM go365, som erbjuder en mängd olika verktyg för snabba bildsökningar för att minska riskerna vid varumärkesregisteringar.

–  Omkring 40% av alla globala varumärkesansökningar inkluderar en bildkomponent. Trots detta förblir många av bilder osökta på grund av bristen på effektiva sökverktyg, säger Steve Pogorzelski, VD för CompuMark, som ingår i Clarivate Analytics. Tidigare har folk kompromissat genom att söka efter bilder med hjälp av nyckelord eller bildkoder, men uppenbarligen är dessa metoder långt ifrån idealiska, inte minst på grund av dess bristande pricksäkerhet. Dessa sökningar resulterar ofta i tusentals bilder, vilka ofta är alltför tidsödande att analysera. Men med TM go365 Image Search är vi övertygade om att det här kommer att förändras. Genom att enkelt ladda upp en bild i verktyget kan advokater och andra individer snabbt bedöma bildlandskapet och hitta bilder som är identiska eller liknar den eftersökta.

TM go365 Image Search använder sig av CompuMarks globala varumärkesdata, som är väl betrodd av såväl ansedda advokatbyråer som ledande företag världen över. Verktyget finns tillgängligt på marknaden.

Annons