Ulricehamns Energi fälld för vilseledande påståenden om värmepumpar

av Henrik Langborg

”Vad är 15 gånger bättre än en värmepump?” frågade Ulricehamns Energi i ett utskick till sina kunder. Den retoriska frågan besvarades med att fjärrvärmen i Ulricehamn miljömässigt är 15 gånger bättre än en traditionell värmepump.

SVEP anmälde marknadsföringen till Reklamombudsmannen eftersom yttrandet kan anses vara vilseledande och direkt osann. Nu har avgörandet kommit och Reklamombudsmannen går på SVEPs linje.

– Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att framställningen är vilseledande genom att den innehåller ett vilseledande och opreciserat jämförande påstående, skriver nämnden i sitt uttalande.

För oss är detta beslut jätteviktigt. Nu får vi på pränt att det faktiskt inte är ok att framhäva sitt eget teknikområde genom att prata illa om ett annat, säger Martin Forsén VD Svenska Värmepumpföreningen, SVEP. Det är inte fråga om att fjärrvärmen i Ulricehamn är dålig, men en värmepumplösning kan vara minst lika bra och till och med bättre. Det är oerhört synd att fjärrvärmebranschen nedlåter sig att misskreditera värmepumpar på detta sätt. Fjärrvärmen i Ulricehamn är alldeles för bra för att solka ned sitt rykte genom att nedvärdera andra goda teknikval, avslutar Forsén.

Läs Reklamombudsmannens uttalande: http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/ulricehamn-energi

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...