Nu byggs betalstationen om för flexibla farthinder

av Anders Enquist

 

Sedan i mars har ombyggnadsarbeten pågått i betalstationen. Hittills har arbetena gällt räckesförstärkningar omkring betalbåsen. Nu blir ombyggnadsarbetena ännu mer omfattande, när arbetet med att installera nya flexibla farthinder sätter igång. Med dessa hoppas Øresundsbron komma tillrätta med problemet med fortkörning i betalstationen. Under hela 2013 körde fyra procent av bilarna som passerar med bizz fortare än 40 km i timmen. Max tillåtna hastighet är 30 km i timmen.

– Fyra procent kanske inte låter så mycket, men betänk att det årligen är närmare fem miljoner bilar som passerar i banorna med en bizz. Det blir drygt 200.000 som körde för fort, konstaterar Håkan Kiendl, avdelningschef på betalstationen på Øresundsbro Konsortiet.

Farthindren, som tillverkas av företaget Edeva, fungerar så att en radar intill körbanan registerar bilens hastighet. Om bilen kör för fort, öppnas en liten lucka i marken. En kant på några centimeter uppstår, som i praktiken fungerar likadant som ett vanligt traditionellt farthinder.

– Poängen med de dynamiska farthindren är att de bara uppstår för dem som kör för fort. Håller man rätt hastighet förblir vägbanan som vanligt, säger Håkan Kiendl.

För trafikanterna som passerar betalstationen kommer ombyggnadsarbetet märkasgenom att ett antal körbanor kommer vara stängda, två banor i taget, vid enstaka tillfällen någon mer. Olika banor är stängda olika dagar. Hur många banor som hålls stängda samtidigt kommer i möjligaste mån anpassas efter rusningstid, så att så få banor som möjligt hålls stängda när trafiken är som intensivast. Under ombyggnadstiden kan personbilar med bizz (pendlar- eller Bropass-avtal) även nyttja lastbilsbanorna. Man kör då ända fram till bommen, så öppnar den sig automatiskt.

– Vi ber våra kunder att vara uppmärksamma och hoppas att ombyggnadsarbetet inte kommer vara till för stor olägenhet. Detta gör vi ju för att ytterligare förbättra säkerheten i betalstationen, både för kunder och personal, och det tror vi kunderna uppskattar, säger Håkan Kiendl.

Farthindren kommer vara klara att tas i bruk i slutet av maj.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...