92 procent vet att katter är vanliga på internet. Men bara 9 procent har koll på sina kollektivavtalade försäkringar

av Admin

72 procent vet att katter på internet kan vara ondare än SMS-lån. Och 80 procent kan sjunga med i refrängen till Rick Astleys monsterhit Never Gonna Give You Up. Hela 88 procent har koll på att failvideos är vanligt på nätet (SIFO 2018). Däremot har bara 9 procent (Novus 2017) koll på vad en kollektivavtalad försäkring är och vad den kan göra för skillnad. Det vill AkademikerAlliansen, Kommunal, Offentliganställdas Förhandlingsråd (OFR) och AFA Försäkring ändra på med filmen Intressant internetvetande. Se filmen här.

Sedan internets födelse har det skett en kunskapsrevolution och vi har aldrig haft tillgång till mer information än vad vi har idag. Det märks tydligt på vårt kunnande; vi har koll på både stort och smått. Många kommer ihåg saker som kanske inte alltid är till så stor nytta, medan vissa mer väsentliga saker inte alltid fastnar.

– I Intressant internetvetande har vi med hjälp av SIFO tagit fram statistik på vad vi vet om olika internetfenomen, vilket i sig har varit väldigt kul. Twisten i kampanjen är att vi jämför den statistiken med statistik på hur många som känner till kollektivavtalade försäkringar, vilket tyvärr få människor gör idag, säger Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på AFA Försäkring.

De kollektivavtalade försäkringarna kan hjälpa
Om man blir sjuk kan de kollektivavtalade försäkringarna vara till stor nytta. Eller om man blir skadad på jobbet. Men det är bara 9 procent av svenskarna i åldrarna 18-49 år som har koll på det. Därför har AkademikerAlliansen, Kommunal, Offentliganställdas Förhandlingsråd (OFR) och AFA Försäkring tagit initiativ till kampanjen Intressant vetande som grundar sig på vilken kunskap svenskarna har om internetklipp och internetfenomen. I år bygger kampanjen på filmen Intressant internetvetande.

– Tonaliteten är lite lekfull och vi hoppas att många känner igen sig i att man kanske ibland har lite för bra koll på onödiga saker, men inte alltid på saker som är viktiga, säger Johan Ljungqvist.

I dagsläget har 90 procent av alla anställda i Sverige en eller flera försäkringar hos AFA Försäkring via sitt arbete. 10 av 10 som arbetar i kommun- och landstingssektorn är försäkrade i AFA Försäkring.

Filmen är en uppföljare till fjolårets succékampanj. I år riktar filmen in sig på saker vi vet om internet.

Mer information
Läs mer om Intressant vetande och kollektivavtalade försäkringar på afaforsakring.se/intressantvetande
Se filmen här.

FLER ARTIKLAR ATT LÄSA...